”Mitä tulevaisuudella tarkoitetaan? Onko tässä tarkoitus pohtia huomista vai aikuisuutta? Haaveeni on löytää uusi tähti ja tulla opettajaksi.”
Halusimme kysyä lapsilta ja nuorilta, mitä he ajattelevat tulevaisuudesta ja mistä asioista he unelmoivat. Monia ajatuksia ja ideoita rikkaampia olimme tavattuamme heitä eri puolilla Suomea.
Tämän vuoden Lapsen oikeuksien viikon teema on lapsen oikeus tulevaisuuteen. Jo heti alkumetreillä ymmärsimme, että meidän tulee kuunnella lasten ja nuorten ajatuksia teemaan liittyen, jotta viikon sisällöt vastaavat parhaalla mahdollisella tavalla heidän tarpeisiinsa.
Nimittäin meille aikuisille tulevaisuuden pohdintaan liittyvät asiat voivat olla varsin erinäköisiä kuin lapsia mietityttävät asiat. Lapset myös hahmottavat aikaa eri tavalla, joka on hyvä huomioida tulevaisuudesta puhuttaessa.
Suomi on maantieteellisesti pitkä maa, jota osaltamme todistimme matkatessamme Helsingistä Ivaloon. Läpi Suomen toteutetulla koulukiertueella halusimme varmistaa, että tarkastelemme lasten tulevaisuutta paitsi eri-ikäisten vinkkelistä, myös alueellisesti eri näkökulmista. Mitä me sitten havaitsimme?
Koodarista tähtitieteilijään
Lapset eri puolilla Suomea unelmoivat kovin arkisista asioista: perheestä, ystävistä, omasta kodista, turvallisesta asuinympäristöstä ja mielekkäästä vapaa-ajasta.
Unelma-ammatteja tuli koodarista tähtitieteilijään. Osa lapsista halusi asua tulevaisuudessa kotipaikkakunnallaan, toiset haaveilivat ulkomailla opiskelusta. Erityisesti Pohjois-Suomessa asuvat lapset mainitsivat luonnossa samoilun ja puhtaan vesistön vastauksissaan.
Osa lapsista oli kovin tietoisia ilmastonmuutoksesta, toisilla se ei noussut esille missään vaiheessa keskusteluja. Oli hienoa huomata, että mukana oli myös paljon nuoria, joita selkeästi kiinnosti kouluyhteisöön kuin yhteiskuntaan laajemminkin vaikuttaminen.
Tärkeitä näkökulmia
Saimme lapsilta paljon tärkeitä näkökulmia viikon suunnitteluun. Tämän lisäksi oli ilo kiertää kouluja ja huomata, että vaikka koululaitos itsessään onkin kaikkialla jokseenkin samanlainen, käytävillä liikkuvat lapset tekevät joka paikasta omanlaisensa. Inarissa saamelaisuus näkyi ja kuului koulussa.
Koulumatkat saattoivat olla osalla oppilaista lähes 70 km mittaisia, ja luokkaretkillä mentiin säännöllisesti luontoon retkeilemään. Pihan valtavat lumikasat antoivat välitunnille paljon tekemistä.
Etelä-Suomessa lasten ajatuksissa kuuluvat myös kansainväliset taustat. Monipuoliset vapaa-ajanvietto mahdollisuudet näkyivät harrastuksien sisällöissä.
Kevään koulukiertue oli ensimmäinen kerta, kun lasten ja nuorten näkemyksiä kerättiin tapaamalla lapsia eri puolilla Suomea, mutta ei varmastikaan viimeinen.
Saimme kiertueen aikana paljon tärkeitä huomioita viikon suunnittelun tueksi. Myös tämän vuoden kampanja, on nuorten ideoiden pohjalta syntynyt.
Lämmin kiitos oppilaille ja opettajille, jotka otitte meidät vastaan ja mahdollistitte yhteisen työskentelyn. Tapaamiset antoivat paljon enemmän kuin tämän tekstin 2800 merkissä on mahdollista avata.
”Maailman kivoin paikka koti.”
”Kun kasvan aikuiseksi, haluaisin elää maailmassa, jossa on metsiä.”