Lärarguide

Läraren hjälper en grupp på fyra barn i skolan.

Bästa lärare!

Välkommen att fira Veckan för barnets rättigheter! Som fostrare har du en nyckelroll när det gäller att främja barnets rättigheter. Tack för att du deltar. 

De allmänna principerna för barnets rättigheter – icke-diskriminering, prioritering av barnets bästa, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling samt barnets rätt att uttrycka sina åsikter och bli hörd – tas starkt upp också i läroplanen. Den förpliktar yrkesverksamma inom fostringsbranschen att ta upp barnets rättigheter i undervisningen.

Vi har för dig sammanställt undervisningsmaterial om barnets rättigheter och om årets tema. Du kan använda dem i undervisningen som sådana eller tillämpa dem på ett sätt som passar din egen klass och dina elever. Årets tema är barnets rätt att lära sig. Läs mer om temat för 2024.

Introduktion till material

Materialen är indelade för årskurserna 1–2, 3–6 och 7–9. Som lärare känner du bäst dina elever och du kan således använda uppgifter i materialbanken som är avsedda för andra årskurser än din klass, enligt ditt eget övervägande. Du kanske hittar lämpliga uppgifter för dina elever också i materialet för småbarnspedagogik, fritids- och hobbyverksamhet, så titta gärna också på dessa sidor.

Obs! lärare och handledare för årskurs 1–2: kika detta! 
I materialet för småbarnspedagogiken introduceras barnets rättigheter med hjälp av Tiuku, en karaktär som många elever kanske redan känner igen från tidigare Veckor för barnets rättigheter. Under temaveckan skriver Tiuku dagligen en kort brev till barnen. I slutet av brevet finns tips lekar och andra aktiviteter för att behandla barnens rättigheter samt årets tema.

Innehållet har planerats så att det på ett mångsidigt sätt täcker de mål som uppställts i grunderna för läroplanen i fråga om omfattande kompetens och olika läroämnen. Materialet lämpar sig särskilt väl för sektorsövergripande inlärningshelheter, men lika bra för undervisning i miljölära, livsåskådningskunskap, religion, samhällslära och hälsokunskap. Materialet lämpar sig också för lektioner i många andra ämnen och vi uppmuntrar till mångsidig användning av dem över ämnesgränserna.

I uppgifterna förekommer ett lärandeperspektiv inom olika områden av barns och ungdomars liv – inte bara i skolan. Lärande sker i varje människas vardag genom hela livet. Temauppgifterna behandlar lärande och dess förutsättningar ur många perspektiv och på många sätt.

Även i uppgifterna om Barnkonventionen finns nya bekantskaper. Målet med Veckan för barnets rättigheter är att få eleverna att förstå att lärande inte bara är en skyldighet utan också deras rättighet, att påminna om att nytt lärande sker ständigt på olika sätt och att hjälpa dem att hitta glädjen i lärandet.

Uppgiftshelheten omfattar allt från lekfulla aktiviteter, skrivande, pyssel och konstskapande, videofilmning, memskapande till skådespeleri. Det finns också uppgifter där man bekantar sig med diskussionsväckande material, t.ex. en video, och tillsammans reflekterar över de teman som dyker upp.

Du kan fritt bygga upp den bästa helheten för dig själv och din grupp genom att anpassa uppgifterna. För vissa uppgifter erbjuds också alternativa sätt att genomföra dem, så att du kan välja det sätt som passar bäst för dig och din klass.

Bland uppgifterna finns även material som lämpar sig som hemläxor.

Alla uppgifter finns på finska genom att byta språk på webbplatsen till finska. Material på engelska hittar du här.

Uppgiften Barn med på jobbet har planerats särskilt som uppgift under Barn med på jobbet-dagen fredagen 22.11.2024. Då kan de elever som stannar kvar i skolan bekanta sig med hur vuxna i skolan arbetar t.ex. genom att planera en egen lektion. 

Genom uppgiften hälsningar till beslutsfattarna har klasserna möjlighet att få sina tankar hörda bland beslutsfattarna. Kommunikationen om barnets rättigheter sammanställer material om de uppgifter som lärarna har levererat senast 10.12.2024 och materialet sänds till riksdagens alla riksdagsledamöter. 

Material som kan skrivas ut

I läromedlen utnyttjas olika färdiga dokument, såsom kopieringsunderlag och utskrivbara kort. De dokument som behövs är länkade till varje uppgift. Här finns en lista på de viktigaste material som behövs i samband med flera uppgifter:

Kringmaterial

I kommunikationsmaterialet under Veckan för barnets rättigheter hittar du bland annat bilder som kan användas i sociala medier och affischer om barnets rättigheter som kan sättas på väggen i din klass. I kommunikationsmaterialet hittar du också en morgonsamlingsvideo för Veckan för barnets rättigheter. Ni kan titta på videon under veckan tillsammans med barnen.

Bakgrundsmaterial

 

Delta i Veckan för barnets rättigheter på sociala medier!

Dela känslor, bilder och tankar från veckan för barnets rättigheter i sociala medier med hashtaggar #JagFårLäraMig, #DuFårLäraDig, #BarnetsRättigheter.

OBS! Kom ihåg att kontrollera publiceringstillstånd innan du publicerar bilder på elever eller deras arbeten på sociala medieplattformar. Kolla också Checklistan för innehåll på sociala medier (pdf).

Följ hur Veckan för barnets rättigheter framskrider också i sociala medier och anteckna oss i dina inlägg: Facebook: Lapsen oikeudet – BarnkonventionenTwitter/ X: @LapsenOikeudet, Instagram: @lapsenoikeudet och TikTok: @lapsenoikeudet.