
Lasten ihmisoikeuskasvatus
Ihmisoikeuskasvatus on koulutusta, kasvatusta ja tiedotusta, joka lisää tietoa ja ymmärrystä ihmisoikeuksista ja kasvattaa kunnioittamaan niitä. Jokaisella lapsella on oikeus ihmisoikeuskasvatukseen.

Mihin lasten ihmisoikeuskasvatuksella pyritään?
Lasten ihmisoikeuskasvatuksella pyritään siihen, että lapsi oppii kunnioittamaan niin omaa kuin toisen ihmisen ehdotonta ihmisarvoa, edistämään ihmisoikeuksien toteutumista omassa arjessa sekä puolustamaan omia ja muiden oikeuksia. Ihmisoikeuskasvatuksella on siis paitsi tiedollinen, myös asenteita ja toimintaa koskeva ulottuvuus.
Jokaisella lapsella on oikeus ihmisoikeuskasvatukseen. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 29 artiklassa edellytetään koulutusta, joka kehittää kunnioitusta ihmisoikeuksia kohtaan. Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyy myös velvoite sopimusta koskevaan tiedottamiseen (42 artikla). Ihmisoikeuskasvatus sisältyy myös perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteisiin.
Ihmisoikeuskasvatus osallisuuden ja yhdenvertaisuuden tukena
Ihmisoikeuksista opettamisen ja muun kasvatuksen tulee tapahtua ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla, esimerkiksi lasten yhdenvertaisuus ja osallisuus huomioiden. Onnistuneen ihmisoikeuskasvatuksen edellytys on opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille tarjottava perus- ja täydennyskoulutus sen periaatteista ja käytännöistä. Kasvatus- ja koulutusjärjestelmän lisäksi monilla järjestöillä on tärkeä rooli lasten ihmisoikeuskasvatuksessa. Ne järjestävät esimerkiksi ihmisoikeusteemaisia kouluvierailuja ja tuottavat materiaaleja ihmisoikeuskasvatusta varten. Tutustu menetelmiin ja materiaaleihin esimerkiksi ihmisoikeudet.netissä.
Kansallinen lapsen oikeuksien viestintäverkosto järjestää vuosittain Lapsen oikeuksien viikon (lapsenoikeuksienviikko.fi). Se on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa.
Lue lisää:
- Ihmisoikeuskasvatuksesta (ihmisoikeuskeskus.fi)
- Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksesta Opetushallituksen sivuilla (oph.fi)
- YK:n ihmisoikeuskasvatusta koskeva julistus (EN, ohchr.org)
- Euroopan neuvoston demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta koskeva peruskirja (rm.coe.int)
- Lapsen oikeudet lapsen kanssa työskenteleville ammattilaisille
Aiheeseen liittyvät artiklat
42 Artikla
Sopimusvaltiot sitoutuvat saattamaan yleissopimuksen periaatteet ja määräykset yleisesti niin aikuisten kuin lastenkin tietoon tarkoituksenmukaisesti ja aktiivisesti.
Valtion täytyy huolehtia, että kaikki sen asukkaat tietävät lapsen oikeudet.
29 Artikla
1. Sopimusvaltiot ovat yhtä mieltä siitä, että lapsen koulutuksen tulee pyrkiä:
a) lapsen persoonallisuuden, lahjojen sekä henkisten ja ruumiillisten valmiuksien mahdollisimman täyteen kehittämiseen;
b) ihmisoikeuksien ja perusvapauksien sekä Yhdistyneiden kansakuntien peruskirjan periaatteiden kunnioittamisen kehittämiseen:
c) kunnioituksen edistämiseen lapsen vanhempia, omaa sivistyksellistä identiteettiä, kieltä ja arvoja, lapsen asuin- ja synnyinmaan kansallisia arvoja sekä hänen omastaan poikkeavia kulttuureita kohtaan;
d) lapsen valmistamiseen vastuulliseen elämään vapaassa yhteiskunnassa ymmärryksen, rauhan, suvaitsevaisuuden, sukupuolten välisen tasa-arvon ja kaikkien kansakuntien, etnisten, kansallisten ja uskonnollisten ryhmien sekä alkuperäiskansoihin kuuluvien henkilöiden välisen ystävyyden hengessä;
e) kunnioituksen edistämiseen elinympäristöä kohtaan.
2. Minkään tämän artiklan tai 28 artiklan osan ei pidä tulkita rajoittavan yksilöiden ja yhteisöjen oikeutta perustaa ja johtaa oppilaitoksia edellyttäen kuitenkin aina, että noudatetaan tämän artiklan 1 kappaleessa esitettyjä periaatteita ja vaatimusta, että tällaisessa laitoksissa annetun koulutuksen tulee vastata valtion asettamaa vähimmäistasoa.
Koulun opetuksen on oltava laadukasta, ja sen tulee kehittää oppilaan taitoja. Sen täytyy opettaa lapselle omaa äidinkieltä. Opettajien täytyy kertoa lapsen omasta ja muiden maiden kulttuureista. Opettajien täytyy kertoa myös lasten oikeuksista ja ihmisoikeuksista. Koulussa lapset oppivat, mitä tarkoittavat monikulttuurisuus, ympäristönsuojelu ja tasa-arvo.
19 Artikla
1. Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin, sosiaalisiin ja koulutuksellisiin toimiin suojellakseen lasta kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, vahingoittamiselta ja pahoinpitelyltä, laiminlyönniltä tai välinpitämättömältä tai huonolta kohtelulta tai hyväksikäytöltä, mukaanlukien seksuaalinen hyväksikäyttö, silloin kun hän on vanhempansa, muun laillisen huoltajansa tai kenen tahansa muun hoidossa.
2. Tällaisten suojelutoimien tulisi tarvittaessa sisältää tehokkaita menetelmiä sosiaalisten ohjelmien perustamiseksi, joiden avulla lasta ja hänestä huolehtivia henkilöitä tuettaisiin, samoin kuin menetelmiä edellä kuvattujen lasten pahoinpitelytapausten ehkäisemiseksi, tunnistamiseksi, raportoimiseksi, käsiteltäväksi saattamiseksi, tutkimiseksi, hoitamiseksi ja jatkoseurannaksi sekä tarvittaessa oikeuslaitoksen asiaan puuttumiseksi.
Aikuisten täytyy suojella lasta kaikelta väkivallalta ja huonolta kohtelulta. Lasta ei saa satuttaa millään tavalla. Kukaan ei saa käyttää lasta hyväkseen.

Hei kasvattaja ja ihmisoikeuksien edistäjä!
Lapsen oikeuksien viikon sivustolla tarjoamme tietoa ja ilmaista materiaaleja lapsen oikeuksista kouluille, varhaiskasvatukseen sekä vapaa-ajan- ja harrastustoimintaan. Voit edistää lapsen oikeuksia myös jakamalla tietoa ja valmista viestintämateriaalia lapsen oikeuksista.