Hyvä kaveri -meemi – keskustelu ja toteutus
20–45 min
Keskustellaan yhteisesti meemeistä:
Mitä ne ovat? Onko ok käyttää meemejä ja milloin? Miltä meemiksi tahtomattaan joutuneista tuntuu?
- Asian läpikäymisessä voidaan käyttää apuna Ylen Viihdettä vai aivopesua? -artikkelia (yle.fi).
- Miten meemi voi olla hauska loukkaamatta ketään?
- Mitä jos päädyn itse meemiksi tahtomatta?
- Muistutetaan meemin tekijän motiivista: usein pyritään muokkaamaan ajatuksia
- Esimerkki, miten henkilö päätyi meemiksi: Hide the pain Horold (englanniksi, knowyourmeme.com)
Hyvä kaveri -meemi – toteutus:
Tehdään 2–3 hengen ryhmissä Hyvä kaveri -meemi. Mietitään ryhmissä, millainen on hyvä kaveri, millaisten luokkakavereiden kanssa on kiva olla ja millaisilla teoilla voi olla hyvä kaveri toiselle? Ryhmä toteuttaa meemin valitulla meemigeneraattorilla (esim. https://imgflip.com/memegenerator) ja lähettää meemin sovitusti opettajalle.
Meemi saa olla hauska ja luokan yhteishenkeä nostattava. Onnistunut meemi ei loukkaa ketään, vaan tuo hyvää mieltä.
Käydään meemit yhteisesti läpi ja tulostetaan halutessa luokan seinälle. Opettaja voi nopeuttaa meemien toteuttamista valitsemalla valmiin pohjan etukäteen.