Berättelse om ”Myrsky och den stora klumpen” + diskussion
10 min
Läraren läser berättelsen till barnen:
Myrsky och den stora klumpen
Myrsky är en pigg och glad elev som går på andra klassen. Myrsky gillar matematik och musik. På fritiden spelar hon fotboll och piano. Myrsky är familjens enda barn och tillbringar mycket tid ensam hemma efter skoldagarna, eftersom båda föräldrarna arbetar långa dagar. Ibland känner Myrsky sig ensam och ledsen, även om hon gillar att leka ensam. Hon har fina klasskompisar som Pyry och Tuuli som ibland leker hemma hos Myrsky.
Sommarlovet närmar sig, men av någon anledning känner Myrsky sig inte så glad. Det är som om det skulle finnas en stor tung klump i magen och som Myrsky inte förstår sig på. Under de senaste dagarna har Myrsky sett skrämmande bilder på TV från utlandet och bilderna har kommit in i hennes drömmar. Myrsky måste också ofta på kvällarna före hon lägger sig lyssna på när hennes föräldrar grälar. Myrsky vet att det inte är hennes fel att de grälar, men hon mår ändå illa. Klumpen följer med Myrsky till skolan. Klumpen följer med på fotbollsträningarna. Under pianolektionen verkar klumpen sitta på pianot, och det känns svårt att spela piano. Klumpen växer sig allt större.
Sommaren kommer och då berättar Myrskys föräldrar att de beslutat att det är bäst att de fortsätter leva skilda från varandra, men som vänner. Myrskys mamma får jobb på en ny ort på en annan plats i Finland och Myrsky flyttar med henne. Myrsky känner sig ledsen över att hon inte längre lika ofta får se sina båda föräldrar, men samtidigt är hon glad över att grälen tar slut och att båda föräldrarna nu är nöjda. Hon är också ledsen över att hon inte längre lika ofta kan leka med Pyry och Tuuli. Hon har fortfarande en klump i sin mage. Myrsky har inte pratat med någon om klumpen, och på grund av den nya boningsorten och den nya skolan har klumpen vuxit sig ännu större. Kommer hon att hitta nya vänner där? Finns där lika trevliga lekplatser? Klumpen börjar bli så stor att Myrsky inte längre vill äta frukost eller ens leka.
Den nya skolan känns skrämmande, och hon har inga kompisar där heller. Sedan kommer dagen då den nya läraren märker att Myrsky inte mår bra. Myrsky vill helst inte prata med läraren om saken, men sedan börjar hon ändå tala. Hon berättar för läraren om klumpen, hur stor den är. Hon berättar om sin oro och sina rädslor, ibland börjar hon gråta lite. Läraren tröstar och berättar att det är okej. ”Vi har alla våra egna bekymmer. Men det lättar när vi kan prata om dem.” Läraren uppmanar Myrsky att tala om sina bekymmer också för sina föräldrar. Samtidigt börjar klumpen bli allt mindre och till sist är den endast lika liten som en mus. Det hjälpte att prata! Nu har Myrsky hittat ett sätt att bli av med den otrevliga klumpen innan den blir för stor. Det hjälper när hon pratar med en trygg vuxen. Efter pratstunden känns allts så mycket lättare för henne att hon glatt går hem.
Nästa dag har Myrsky grupparbete med Pilvi och Lumi. De tre leker under alla raster tillsammans och också efter skoldagen. Myrsky känner sig lycklig igen och konstaterar att nästa gång hon känner att en klump börjar tynga i magen så talar hon genast med en trygg vuxen.
Diskutera berättelsen och rädsla:
- Med vilka andra namn kan man beskriva klumpen? (oro, rädsla)
- Hur kan en känsla av en klump uppstå?
- För vem kan man berätta om klumpen?