Toiminnallinen tehtävä: Sananvapaus vs. vihapuhe

45 min

Tehtävässä pohditaan sananvapauden ja vihapuheen rajapintoja, laaditaan yhdessä pelisäännöt luokalle sekä vastausmalleja verkossa kohdattavaan vihapuheeseen.

Tarvikkeet:

Esimerkkitapaukset-diasarja. Voi myös printata paperille.

Valmistautuminen:

Jaetaan luokka noin neljän hengen pienryhmiin. Käydään pienryhmissä läpi Älä käännä katsettasi -sivuilta (www.lskl.fi/vihapuhe) löytyvä sanasto sekä nuorille tarkoitettu ohjeistus (lskl.fi) ja katsotaan yhdessä videot.

HUOM! Opettaja – vihapuhe on aiheena sellainen, joka voi herättää tunteita sitä kokeneissa oppilaissa. Varmistathan, että tunnilla on luottamuksellinen ilmapiiri, kun toteutatte tehtävää, eikä mikään esimerkeistä henkilöidy keneenkään luokan oppilaista. Vaikka aihe on herkkä, on myös tärkeää, että sitä käsitellään! Lue myös Älä käännä katsettasi -sivuilta  löytyvä opettajan osio (lskl.fi).

Opettaja ohjeistaa:

Syrjintä ja vihapuhe voivat vaikuttaa merkittävästi oppimiseen, osallistumiseen ja hyvinvointiin. Kun puhutaan vihapuheesta, käytetään usein vasta-argumenttina sananvapautta, mutta sananvapauteen ei kuulu se, että voi loukata muiden ihmisten oikeuksia. Jokainen ihminen mokaa joskus ja voi toimia huonosti muita kohtaan. Onkin tärkeää pystyä tarkastelemaan omaa toimintaansa, ottaa toisten ihmisten näkökulmat huomioon ja kehittyä. Muiden palautteella voi myös olla suuri merkitys siinä, että opimme ja kasvamme ihmisinä toisia huomioiviksi ja empaattisiksi.

  • Mitä mielestänne sananvapaus tarkoittaa? (Apukysymyksiä tarvittaessa: Tarkoittaako sananvapaus sitä, että voi sanoa mitä vain? Mitä ei saa sanoa? Kuka voi päättää, mitä voi sanoa ja mitä ei? Millaisilla perusteilla sananvapautta voi rajoittaa?)
  • Mitä vihapuhe on? (Apukysymyksiä tarvittaessa: Keneen vihapuhe voi kohdistua? Oletteko törmänneet jossain vihapuheeseen? Miltä se tuntui? Onko se sananvapautta, että saa puhua toiselle tai toisesta miten tahansa?)
  • Mitä on vastapuhe? (Apukysymyksiä tarvittaessa: Miksi vastapuhetta tarvitaan? Mitä hyötyä siitä on? Oletteko te käyttäneet vastapuhetta, milloin ja missä?)

Ohjeistetaan pienryhmiä tutustumaan esimerkkitapauksiin (pdf). Ryhmien tehtävä on päättää, tulisiko sananvapautta tapauksissa rajoittaa, millä tavoin ja missä laajuudessa, ja pohtia perusteluita. Ryhmillä on 15 minuuttia aikaa keskustella ja vastata kysymyksiin, ja ne voivat valita yhden tapauksen tai käydä läpi niin monta tapausta kuin ehtivät.

Käydään yhdessä läpi esimerkkitapaukset ja ryhmien näkökulmia niihin. Oliko osa esimerkeistä sellaisia, joista ryhmät olivat eri mieltä? Millaisista asioista ryhmät olivat yhtä mieltä? Oliko rajanveto vaikeaa? Auttoiko yhteinen keskustelu rajan vetämisessä? Mitä perusteita ryhmät mainitsivat useimmin? Miten itse kukin voi välttää vihapuhetta ja puuttua vihapuheeseen sitä kohdatessaan?

Psst. Jos aikaa jää, pyydetään ryhmiä keksimään tapoja tukea vihapuheen kohteita esimerkkitapauksissa. Voitte keksiä myös valmiita vastauksia tilanteisiin, joissa kohdataan vihapuhetta somessa tai viesteissä.