Video ja parikeskustelu: Motivaatio hukassa?
25–30 min
Tehtävässä mietitään, mitä motivaatio on ja tunnistetaan omasta elämästä hetkiä, joissa uteliaisuus herää. Keskustelutehtävästä voi tehdä vain osat 1 ja 2 tai syventää pohdintaa tekemällä myös osan 3.
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä Yle Mix video Koulu ahdistaa?! – Miten motivaatio löytyy? (youtube.com), 11:06 min.
Kerrataan termit:
- Sisäinen motivaatio: halu tehdä jotain, koska saa siitä iloa ja asia tuntuu palkitsevalta
- Ulkoinen motivaatio: halu ja tarve tehdä jotain tulee ulkopuolelta, esim. vanhemmalta, opettajalta, kavereilta, yhteiskunnan rakenteista tai normeista
Molempia tarvitaan!
Opettaja ohjeistaa:
Uteliaisuus ruokkii motivaatiota. Uteliaisuus herättää aivojemme mielihyväkeskuksen ja muistamiseen osallistuvat alueet. Uteliaisuus auttaa meitä oppimaan paremmin.
- Keskustellaan parin kanssa: millaisia asioita, jossa toimintaa ohjaa sisäinen motivaatio (mistä nauttii) tai ulkoinen motivaatio (asiasta saa palkinnon tai asia pitää tehdä), keksii omasta elämästä.
- Jatketaan keskustelua: milloin muistat viimeksi uteliaisuutesi heränneen? Milloin olet itse halunnut oppia jostakin asiasta lisää tai hakea lisää tietoa? Milloin jonkin asian tekeminen tai harjoittelu on imaissut mukaansa?
- Valitaan yksi asia, joka tunnistettiin ensimmäisessä kohdassa ulkoisen motivaation ohjaamaksi. Miten omaa sisäistä kiinnostusta voisi herätellä siihen liittyen?
-
- Keksitäänkö jokin tapa, jolla asia liittyy muihin omiin kiinnostuksen kohteisiin tai hyvänolontunteeseen?
Esim. matematiikasta ja erityisesti geometriasta on paljon hyötyä myös kuvataiteissa; lukemisen kautta saa paitsi faktatietoa, myös kurkistuksia uusiin mielikuvituksellisiin maailmoihin; siivoamalla oman huoneen voi saavuttaa hallinnantunnetta omasta ympäristöstään ja luoda juuri sellaista tilaa, jossa viihtyy hyvin. - Keksitäänkö jokin keino, jota kokeilla, jolla herätellä sisäistä motivaatiota ja uteliaisuutta asiaan, jonka tekemistä ohjaa ulkoinen motivaatio tai pakko?
- Keksitäänkö jokin tapa, jolla asia liittyy muihin omiin kiinnostuksen kohteisiin tai hyvänolontunteeseen?
Jutellaan lopuksi hetki yhdessä: mitä asioista puhuttiin parin kanssa? Jos tuntui hankalalta keksiä ulkoisen motivaation ohjaamiin asioihin sisäistä mielenkiintoa herättäviä näkökulmia, osaisiko muu luokka auttaa sellaisten hoksaamisessa?