Video och pardiskussioner: Bristande motivation?

25–30 min 

I uppgiften funderar ni på vad motivation är och identifierar tillfällen i det egna livet där nyfikenheten vaknar. I diskussionsuppgiften kan ni göra bara delarna 1 och 2 eller så kan ni fördjupa diskussionen genom att också göra del 3. 

Uppgift: 

Ni ser tillsammans Sveriges Utbildningsradions Orka plugga videon Så funkar motivation (3:14 min, youtube.com)

Ni kan även se Yle Mix videon Koulu ahdistaa?! – Miten motivaatio löytyy? (bara på finska, 11:06 min, youtube.com)

Ni går igenom termerna: 

  • Inre motivation: en önskan att göra något därför att man tycker om att göra det och det känns givande 
  • Yttre motivation: viljan och behovet att göra något kommer utifrån, t.ex. från en förälder, lärare, vänner, samhällets strukturer eller normer 

Båda behövs! 

Läraren ger anvisningar:

Nyfikenhet ger motivation. Nyfikenheten stimulerar njutningscentret i hjärnan och de områden som anknyter till minnet. Nyfikenhet gör att vi lär oss lättare. 

  1. Ni diskuterar parvis: hurdana saker där verksamheten styrs av inre motivation (saker som man själv gillar) eller yttre motivation (ni blir belönade om ni gör en sak eller så är ni tvungna att göra det) hittar ni på i era egna liv.
  2. Ni fortsätter diskutera: När kommer du ihåg att din nyfikenhet senast vaknade? När har du själv velat lära dig mer om något eller själv sökt mer information? När har någon syssla eller träning känts trevlig?
  3. Ni väljer en sak som ni i den första delen identifierade som styrd av yttre motivation. Hur kan ni väcka ert inre intresse i denna sak?
    • Kommer ni på ett sätt där saken kan kopplas till andra egna intressen eller så att ni känner välbefinnande? Till exempel matematik och särskilt geometri är till stor nytta också inom bildkonst. Läsning ger utöver mer kunskap också inblickar i nya fantasivärldar. När du städar upp ditt eget rum kan du få en känsla av du har kontroll över din egen omgivning och att du kan skapa ett sådant rum där du trivs bra.
    • Kommer ni på andra sätt att väcka den inre motivationen och nyfikenheten i saker som styrs av yttre motivation eller tvång? 

Till sist diskuterar ni en stund tillsammans: vad pratade ni om nyss med ert par? Om det kändes svårt i frågor som styrs av yttre motivation att komma på nya sätt att väcka den inre motivationen, skulle då någon annan i er klass kunna hjälpa er att hitta nya sätt att väcka den inre motivationen?