Informationssöknings- och diskussionsuppgift: Den härliga, men hemska mobilen!

45 min 

I uppgiften diskuterar ni nyttan och nackdelarna med digitala anordningar ur ett inlärningsperspektiv. 

Läraren berättar:

I medierna diskuteras mycket om barns och ungas användning av mobiltelefoner, och en del vill införa ett förbud för personer under 16 år att använda sociala medier. Syftet med uppgiften är att ni funderar på fördelar och nackdelar med digital teknik ur ett inlärningsperspektiv. Är mobilerna endast störande för koncentrationsförmågan eller kan de också anses vara nyttiga för inlärningen? 

Uppgift:

Ni delar in er i små grupper (3–5 elever/grupp). 

Hälften av grupperna söker information om fördelar med digital teknik och hälften söker information om nackdelar med digital teknik. Till stöd för faktauppgifterna kan ni lyfta fram egna erfarenheter, men varje grupp bör komma på åtminstone två fakta till stöd för sitt påstående. Information kan sökas antingen i läroböcker eller på webben. Efter informationssökningen väljer eleverna 2–4 fakta till stöd för sina påståenden. Till sist kan ni antingen gemensamt diskutera resultaten (under ledning av läraren) eller ordna en lekfull debatt mellan grupperna. 

Frågor till stöd för funderingarna: 

  • Hur kan användningen av mobiltelefoner under lektionerna påverka elevernas koncentrationsförmåga? 
  • Kan användningen av mobiltelefoner under lektionerna öka elevernas motivation och intresse för att lära sig? 
  • På vilka sätt kan användningen av sociala medier påverka elevernas skolbetyg och inlärningsresultat? 
  • Hur upplever eleverna själva att de använder mobiltelefoner i skolan – är mobilen ett nyttigt verktyg eller en störande faktor? 

Tillbehör:

Verktyg för informationssökning 

Anteckningsmaterial 

Ni kan också använda läroböcker för att söka information!

Psst. Uppgiften kan också genomföras i form av en debattartikel där den unga själv fattar beslut om sin egen ståndpunkt och söker information om ämnet på webben eller i läroböcker.