Aktivitetsbetonad uppgift: Fem rum för inlärning

35 min 

I uppgiften funderar ni tillsammans vad inlärning är. 

Läraren berättar: 

Var och en lär sig på sitt individuella sätt, och ingen kan tala om för dig på vilket sätt du bör lära dig. Var och en lär sig alltså på sitt eget sätt och i sin egen takt, och man behöver aldrig skämmas för hur man lär sig. 

Hur känns glädjen över att lära sig något? Hur känns det när finns svårigheter med att lära sig? 

OBS! Eleverna påminns om att varje barn har rätt att lära sig och utvecklas efter sina egna förmågor och att det är de vuxnas uppgift att stödja och uppmuntra barnet att lära sig. 

Genomförande av uppgiften: 

Ni delar upp klassen i fem grupper och i fem separata ställen eller ”olika rum”. Varje ställe har ett eget tema med hjälp av vilket gruppen tillsammans kan fundera över sina starka sidor och sitt lärande. Varje grupp kan besöka varje ställe, t.ex. 6 min/ställe, eller ha ett eget permanent ställe där den tillbringar en längre tid. 

Alternativa ”rumsteman”: 

  • Vilka är dina bästa styrkor? 
  • Vilken färdighet eller hobby vill du lära dig härnäst? 
  • Vad har du lätt för att lära dig och varför? 
  • Vilka metoder använder du när du stöter på svårigheter att lära dig? 
  • Vem är en person som du beundrar? Varför? Vad vill du lära dig av denna person? 
  • Hur använder du för närvarande teknik för inlärning eller hobbyer? 
  • Vilka faktorer hjälper dig att lära dig i din vardag? 

Svaren antecknas antingen på papper eller t.ex. i Flinga. 

Psst. Temana kan ändras beroende på elevgrupp. Grupperna kan också välja till exempel teman som gäller hur man orkar bättre i skolan eller till exempel personer som är viktiga med tanke på inlärningen.