LäksyApuu-tehtävä: Matematiikka
Tehtävän on toteuttanut LäksyApuu (laksyapuu.fi).
Ohjeet
Oppitunti: Matematiikka, yhteiskuntaoppi, 7-9 lk.
Teema: Lapsen oikeudet.
Tavoite: Tutustutaan tiedonhakuun, tilastoihin ja prosentteihin.
Materiaali: Tutustu lapsen oikeuksiin lapsen silmin verkkosivulla: Lapsen oikeudet lasten silmin 2021 | Lastensuojelun Keskusliitto (lskl.fi)
Tehtävä: Tulosta tehtävä (pdf) tai käytä valmista Power point -esitystä (pptx)
Tehtävä 1
Materiaalin mukaan lapset tuntevat oikeutensa entistä paremmin. Verrattuna vuoteen 2017, kuinka monta prosenttiyksikköä enemmän vuonna 2021 lapset ovat:
- kuulleet lapsen oikeuksien sopimuksesta?
- muistaneet, että koulussa on käsitelty lapsen oikeuksia?
- tienneet, milloin lapsen oikeuksia vietetään?
Esimerkki: Jos osuus on vuonna 2017 ollut 10% ja 2021 ollut 15%, vastaus on 5 prosenttiyksikköä enemmän
Tehtävä 2
Tutustu kohtaan, jossa käsitellään teemaa: ”Tunnistavatko lapset väittämiä lapsen oikeuksien sopimuksesta?”
- Mikä väittämä tunnistetaan parhaiten? Kuinka monta prosenttia vastaajista tunnistaa sen?
- Mikä väittämä tunnistetaan huonoiten? Kuinka monta prosenttia vastaajista tunnistaa sen?
Tehtävä 3
Kyselyyn on vastannut 16 636 lasta.
- Heistä 59% piti monikulttuurisuutta mahdollisuutena. Kuinka monta lasta piti sitä mahdollisuutena?
- Heistä 56% piti digitaalisuutta mahdollisuutena. Kuinka monta lasta piti sitä mahdollisuutena?
- Heistä 41% piti kansainvälistymistä mahdollisuutena. Kuinka monta lasta piti sitä mahdollisuutena?
- Valinnainen lisätehtävä: Kuinka monta lasta piti ilmaston/ympäristönmuutoksia uhkana?
Bonustehtävä: Tuntuuko susta kysyminen vaikealta?
Oppiminen on jokaisen lapsen oikeus. LäksyApuun chatissa olemme huomanneet, että joskus läksyjen tekoa vaikeuttaa se, että hankalasta asiasta ei ole uskaltanut kysyä luokassa. Kannustamme pyytämään apua, kun jokin tuntuu vaikealta. Se helpottaa oppimistasi myös jatkossa ja varmistaa, että oikeus toteutuu mahdollisimman hyvin myös sinun kohdallasi.
Tässä tehtävässä harjoitellaan kysymysten esittämistä luokassa. Voit esittää kysymyksen nimettömästi. Se tarkoittaa, ettei kukaan saa tietää, että juuri sinä kysyit kysymyksen. Tässä on siis tilaisuutesi kysyä juuri sellainen kysymys, jonka kysyminen on tuntunut vaikealta.’
Bonustehtävä
Kirjoita lapulle kysymys matematiikkaan liittyen. Opettaja kerää laput ja käy kysymyksiä läpi yksi kerrallaan. Opettaja vastaa kysymyksiin parhaansa mukaan. Vastaukset voivat auttaa koko luokkaa oppimaan. Näin jaamme osaamista ja oppimista yhdessä!