Päiväkoti-ikäinen lapsi rakennustyömaakypärä päässään mittaa mittanauhalla puupalikoista rakentamaansa tornia. Lapsen oikeudet -tekstilogo.

Varhaiskasvatus ei ole vain lastenhoitoa, vaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon yhdistävää toimintaa, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.

Lapsen oikeus varhaiskasvatukseen kirjattiin varhaiskasvatuslakiin vuonna 2015. Ennen sitä varhaiskasvatus (tai silloinen päivähoito) nähtiin enemmänkin vanhempien oikeutena, joka liittyi työvoimapoliittisiin ja sosiaalipoliittisiin näkökulmiin. Päivähoito oli keino tukea perheiden arkea ja mahdollistaa vanhempien paluu työelämään. Nyt lain lähtökohtana on lapsen oikeus saada laadukasta varhaiskasvatusta, joka tukee hänen kasvuaan, kehitystään ja oppimistaan.

Kotihoitoa ja varhaiskasvatusta ei ole syytä asettaa vastakkain. Vanhemmat tekevät edelleen päätöksen lapsen varhaiskasvatukseen osallistumisesta. Päätöksenteon takana on monenlaisia tekijöitä, kuten taloudelliset syyt, työelämäkysymykset tai yksinkertaisesti halu antaa lapselle mahdollisuus päästä osaksi varhaiskasvatukseen mahdollisimman aikaisin. Onpa vanhempien päätöksen takana mitkä syyt hyvänsä, lapsen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen on toteuduttava.

Lapsen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen

Varhaiskasvatuksessa lapsi saa kavereita ja pääsee opettelemaan elämässä tarvittavia sosiaalisia taitoja ja yhteisössä toimimista. Varhaiset vuodet ovat merkittävimmät oppimisen kannalta. Kaikki merkittävät herkkyyskaudet, jotka liittyvät muun muassa kielten oppimiseen, motorisiin taitoihin, aistien kehittymiseen sekä sosiaalisiin taitoihin, esiintyvät lapsella varhaiskasvatusiässä. Tällöin lapsella on luontainen halu ja valmius oppia näihin liittyviä taitoja, joiden oppimista varhaiskasvatuksessa voidaan monipuolistesti opettaa ja tukea leikin ja muiden lapselle luontaisten toimintatapojen avulla. Varhaiskasvatuksessa myös musiikillisen, kuvallisen, käsityöllisen, sanallisen ja kehollisen ilmaisun kehittymistä tuetaan.

Varhaiskasvatuksessa paitsi rakennetaan koulutuksen kivijalka, mutta myös lapselle hyvää lapsuutta. Tämä kuitenkin onnistuu vain, jos varhaiskasvatuksessa on koulutettu ja ammattitaitoinen henkilöstö.

Laadukas varhaiskasvatus vaatii koulutetut opettajat ja lapsille pysyvät ryhmät

Varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilöstö ovat avainasemassa siinä, että lapsi saa tarvitsemansa tuen kehitykselleen ja mahdollisuuden oppia. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajilla on tärkeä rooli, sillä heidän asiantuntemuksensa avulla lapsen yksilölliset tarpeet voidaan tunnistaa ja toiminta voidaan suunnitella ja toteuttaa lapsiryhmässä jokaisen tarpeet huomioiden. Opettajat muun varhaiskasvatushenkilöstön kanssa luovat oppimisympäristön, joka on lapselle turvallinen ja oppimista edistävä.

Tärkeä osa laadukasta varhaiskasvatusta on myös lapsiryhmien pysyvyys. Kun ryhmät ovat pysyviä ja lapsiryhmillä omat tilat, se osaltaan luo perustan turvalliselle oppimisympäristölle. Päiväkodin pysyvät lapsiryhmät tukevat lasten ystävyyssuhteita, turvaavat pitkäkestoisen leikin ja muun toiminnan sekä oppimisen jatkuvuuden. Ryhmässä lapset oppivat yhteistyötä, vuorovaikutusta ja toisten kunnioittamista – taitoja, jotka ovat tärkeitä niin varhaiskasvatuksessa kuin myöhemmin elämässä.

Turvaamalla laadukas varhaiskasvatus, rakennetaan lapsille hyvää lapsuutta ja sytytetään oppimisen ilo. Ne kantavat pitkälle elämässä!


  • Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *