En ungdom sitter vid en skolbänk och tittar ut i fjärran.

Barnets rättigheter för barn och unga

Vad är barnets rättigheter och vad bör jag som barn eller ung känna till om dem? Hur tillämpas barnets rättigheter i Finland och vad bör göras om mina rättigheter kränks?

Varje barn har rätt till ett gott liv

Alla barn och unga är viktiga och värdefulla. Det finns därför en särskilt konvention som skyddar barns och ungas rättigheter och ser till att varje barn får leva ett tryggt och lyckligt liv. Denna konvention är FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Syftet med FN:s konvention om barnets rättigheter är att trygga varje barns och ung persons rätt till ett gott liv. Konventionen trädde i kraft i Finland 1991 och den gäller alla barn och unga under 18 år. Syftet med konventionen är att säkerställa att varje barn får det stöd det behöver, en möjlighet att lära sig och växa upp i en uppmuntrande miljö. 

Allmänna principer

Konventionen ska tolkas mot bakgrund av följande allmänna principer: 

  • icke-diskriminering,
  • företräde för barnets bästa,
  • rätten till liv, överlevnad och utveckling samt
  • rätten att bli hörd.
En ungdom med en blå huvtröja ler i närbild.

Vad innebär barnets rättigheter?

Barnets rättigheter är mänskliga rättigheter. Mänskliga rättigheter är en rättighet som tillkommer alla. Barnets rättigheter tillkommer varje barn och syftar till att skydda barnets välbefinnande och uppväxt. 

När barnets rättigheter tillgodoses 

  • får barnet växa upp i ett kärleksfullt och tryggt hem.
  • behandlas barnet jämlikt med andra.
  • får barnet berätta om sina tankar och bli hört.
  • är barnet skyddat mot våld och mobbning.
  • får barnet både frihet och tydliga gränser.
  • får barnet leka, vila och lära sig nya saker.
  • får barnet egen ro och privatliv.
  • får barnet bygga upp ett förhållande till sina föräldrar, om det inte strider mot barnets bästa.
  • känner barnet till sina egna rättigheter.

Exempel på barnets rättigheter i vardagen

Barnet har rätt att växa upp i en trygg miljö. Syftet med denna rätt är att säkerställa att barnet inte är rädd för våld, mobbning eller annat dåligt bemötande. Om ett barn eller en ung person känner sig otrygg eller rädd, kan han eller hon alltid tala om saken till exempel med en lärare, vårdnadshavare eller någon annan pålitlig vuxen. 

Också den som sköter barnet, såsom föräldrar eller andra vårdnadshavare, har rätt att få stöd när de behöver det. På detta sätt kan man säkerställa att barnets välbefinnande tillgodoses på bästa möjliga sätt. 

Läs mer:

Rätten till liv, överlevnad och utveckling

Barnets rättigheter för vårdnadshavaren/föräldern

Artikel 3 Artikel 19 

Ett barn har rätt att säga vad det tänker och känner. Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och ställa frågor utan rädsla för att de inte ska bli hörda. Man bör lyssna på barnens tankar och önskemål och beakta dem. Denna rätt gäller också i situationer där beslut fattas om frågor som gäller barnet. Man kan inte alltid agera enligt barnets åsikt, men även då är det viktigt för den vuxna att motivera för barnet varför. 

Läs mer:

Respekt för barnets åsikt

Artikel 12 Artikel 13 Artikel 14 Artikel 15 Artikel 17

Barnet har rätt att gå i skola och lära sig nytt. Detta innebär att alla barn får gå i skolan oavsett varifrån de kommer och vilken familj de lever i. Ibland kan skolan kännas svår, och då kan man be till exempel lärare, hälsovårdare eller skolkamrater om hjälp. Genom att be om hjälp kan man finna sätt att underlätta inlärningen och göra den roligare. 

Läs mer:

Artikel 28   

Barnet har rätt att leka och njuta av sin fritid. Fritiden kan tillbringas på många sätt: barnet kan röra sig utomhus, umgås med kompisar, utöva hobbyverksamhet eller tillbringa tid ensam i lugn och ro. Lek och spel är viktiga, eftersom de gör det möjligt för barn att utveckla sin fantasi, lära sig samarbeta och lösa problem. 

Att leka är inte bara roligt, utan också ett viktigt sätt att lära sig nya saker. Fritiden stöder avkoppling och lär barnet att upptäcka och utforma egna intressen. 

Läs mer:

Artikel 31 

Ett barn står närbild med pekfingret upp.

Barnets rättigheter stöder uppväxten nu och i framtiden

Barnets rättigheter är mycket mer än bara ord på papper. De är saker som påverkar barnets vardag och som stöder deras utveckling. Syftet med dessa rättigheter är att skapa en miljö där alla barn och unga får lära sig, leka, pröva på nytt och känna sig värdefulla. 

Rätten att bli hörd, rätten till utbildning, rätten till lek och rätten till trygghet är grundläggande faktorer som hjälper barnen att utvecklas till sig själva. Det är dock viktigt att komma ihåg att tillgodoseendet av dessa rättigheter inte är en självklarhet. Vi måste alla se till att dagens och framtidens barn och unga får leka, studera, utöva hobbyer och växa upp omgivna av trygga människor. 

Sidans innehåll hänvisar till dessa artiklar

31 Artikel

1. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder samt rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.

2. Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och skall uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreation och fritidsverksamhet.

31 Barnets rätt till vila, fritid och kultur

Ett barn har rätt till vila, lek och fritid. Barnet har rätt att delta i konst- och kulturaktiviteter.

3 Artikel

  1. Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, skall barnets bästa komma i främsta rummet.
  2. Konventionsstaterna åtar sig att tillförsäkra barnet sådant skydd och sådan omvårdnad som behövs för dess välfärd, med hänsyn tagen till de rättigheter och skyldigheter som tillkommer dess föräldrar, vårdnadshavare eller andra personer som har lagligt ansvar för barnet. Konventionsstaterna skall för detta ändamål vidta alla lämpliga lagstiftningsåtgärder och administrativa åtgärder.
  3. Konventionsstaterna skall säkerställa att institutioner, serviceorgan och inrättningar som ansvarar för vård eller skydd av barn uppfyller av behöriga myndigheter fastställda normer, särskilt vad gäller säkerhet, hälsa, personalens antal och lämplighet samt behörig tillsyn.
3 Barnets bästa

De vuxna fattar många beslut som rör ett barns liv. De måste alltid tänka på vad som är bäst för barnet.  

28 Artikel

1. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till utbildning och i syfte att gradvis förverkliga denna rätt och på grundval av lika möjligheter skall de särskilt

a) göra grundutbildning obligatorisk och kostnadsfritt tillgänglig för alla,

b) uppmuntra utvecklingen av olika former av undervisning som följer efter grundutbildningen, innefattande såväl allmän utbildning som yrkesutbildning, göra dessa tillgängliga och åtkomliga för varje barn samt vidta lämpliga åtgärder såsom införande av kostnadsfri utbildning och ekonomiskt stöd vid behov,

c) genom varje lämpligt medel göra högre utbildning tillgänglig för alla på grundval av förmåga,

d) göra studierådgivning och yrkesorientering tillgänglig och åtkomlig för alla barn,

e) vidta åtgärder för att uppmuntra regelbunden närvaro i skolan och minska antalet studieavbrott.

2. Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att disciplinen i skolan upprätthålls på ett sätt som är förenligt med barnets mänskliga värdighet och i överensstämmelse med denna konvention.

3. Konventionsstaterna skall främja och uppmuntra internationellt samarbete i utbildningsfrågor, särskilt i syfte att bidra till att avskaffa okunnighet och analfabetism i hela världen och underlätta tillgång till vetenskaplig och teknisk kunskap och moderna undervisningsmetoder. Särskild hänsyn skall därvid tas till utvecklingsländernas behov.

28 Barns Rätt till Utbildning och Internationellt Samarbete

Ett barn har rätt att gå i skola. Grundskolan ska vara gratis. Reglerna i skolan ska följa mänskliga rättigheter och vara rättvisa. Staten ska se till att alla barn går ut grundskolan. Staten ska ge barnen en möjlighet att fortsätta sina studier efter grundskolan.

19 Artikel

1. Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga legislativa, administrativa och sociala åtgärder samt åtgärder i upplysningssyfte för att skydda barnet mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, innefattande sexuellt utnyttjande, medan barnet är i båda föräldrarnas/den ena förälderns, vårdnadshavares eller annan persons vård.

2. Sådana skyddsåtgärder bör, på det sätt som kan vara lämpligt, innefatta effektiva förfaranden för upprättandet av sociala program, vilka syftar till att ge barnet och dem som har hand om barnet nödvändigt stöd, och även för andra former av förebyggande verksamhet och för identifiering, rapportering, remittering, undersökning, behandling och uppföljning av fall av ovan beskrivna sätt att behandla barn illa samt, om så är lämpligt, förfaranden för rättsligt ingripande

19 Att skydda barnet från våld och utnyttjande

De vuxna ska skydda barnet från allt våld och dålig behandling. Barnet får inte skadas på något sätt. Ingen får skada eller utnyttja ett barn.

Nyckelord

17 Artikel

Konventionsstaterna erkänner den viktiga uppgift som massmedier utför och skall säkerställa att barnet har tillgång till information och material från olika nationella och internationella källor, särskilt sådant som syftar till att främja barnets sociala, andliga och moraliska välfärd och fysiska och psykiska hälsa. Konventionsstaterna skall för detta ändamål

a) uppmuntra massmedier att sprida information och material av socialt och kulturellt värde för barnet och i enlighet med andan i artikel 29,

b) uppmuntra internationellt samarbete vad gäller produktion, utbyte och spridning av sådan information och sådant material från olika kulturer och nationella och internationella källor,

c) uppmuntra produktion och spridning av barnböcker,

d) uppmuntra massmedier att ta särskild hänsyn till de språkliga behoven hos ett barn som tillhör en minoritetsgrupp eller en urbefolkning,

e) uppmuntra utvecklingen av lämpliga riktlinjer för att skydda barnet mot information och material som är till skada för barnets välfärd, med beaktande av bestämmelserna i artiklarna 13 och 18.

17 Barnets rätt till information och mediernas roll

Barn har rätt att få information och följa olika massmedier. De vuxna ska skydda barn från skadlig information.

15 Artikel

1. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till föreningsfrihet och till fredliga sammankomster.

2. Utövandet av dessa rättigheter får inte underkastas andra inskränkningar än sådana som är föreskrivna i lag och som är nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den nationella säkerheten eller den allmänna säkerheten, den allmänna ordningen (ordre public), för skyddandet av den allmänna hälsan eller sedligheten eller av andra personers fri- och rättigheter.

15 Barnets rätt till föreningsfrihet och frihet att delta i sammankomster

Ett barn har rätt att bli medlem i föreningar och delta i deras möten. Detta kan begränsas om det strider mot lagen eller säkerheten.

14 Artikel

1. Konventionsstaterna skall respektera barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.

2. Konventionsstaterna skall respektera föräldrarnas och, i förekommande fall, vårdnadshararnas rättigheter och skyldigheter att på ett sätt som är förenligt med barnets fortlöpande utveckling ge barnet ledning då det utövar sin rätt.

3. Friheten att utöva sin religion eller tro får underkastas endast sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som är nödvändiga för att skydda den allmänna säkerheten, ordningen, hälsan eller sedligheten eller andra personers grundläggande fri- och rättigheter.

14 Rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet

Ett barn har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Den vägledning som föräldrar ger barnet i dessa frågor ska respekteras.

13 Artikel

1. Barnet skall ha rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att oberoende av territoriella gränser söka, motta och sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck, i konstnärlig form eller genom annat uttrycksmedel som barnet väljer.

2. Utövandet av denna rätt får underkastas vissa inskränkningar, men endast sådana som är föreskrivna i lag och som är nödvändiga
a) för att respektera andra personers rättigheter eller anseende eller
b) för att skydda den nationella säkerheten, den allmänna ordningen (ordre public) eller den allmänna hälsan eller sedligheten.

13 Rätt att uttrycka sin åsikt och att få information

Ett barn har rätt att fritt uttrycka sina åsikter, men åsikterna får inte kränka andras rättigheter.

12 Artikel

1. Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet. Barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

2. För detta ändamål skall barnet särskilt beredas möjlighet att höras i alla rättsliga och administrativa förfaranden som rör barnet, antingen direkt eller genom företrädare eller ett lämpligt organ och på ett sätt som är förenligt med den nationella lagstiftningens procedurregler.

12 Rätt att ha en åsikt och att bli hörd

Barn har rätt att säga sin åsikt i frågor som berör dem. De vuxna ska ta reda på barnens åsikter innan de fattar beslut som rör barnen. Barnens åsikt ska beaktas i alla beslut och utifrån barnets ålder och mognadsnivå. De vuxna måste förklara besluten för barnet på ett sätt som barnet förstår så bra som möjligt.