Siirry sisältöön
Lapsenoikeudet.fi
Valikko
Skolor
1.–2. klass
Aktiverande uppgift: kroppsskanning före och efter motion
Aktiverande uppgift: Ordförklaringsspelet Förklara känslor
Aktiverande uppgift: Spegelövning
Aktivitetsbaserad känslolek
Aktivitetsbaserad trafikljuslek
Aktivitetsbaserat spel: Tryggt liv
Aktivitetsbetonad uppgift: Gör som jag!
Aktivitetsbetonad uppgift: Hämta åt mig!
Aktivitetsbetonad uppgift: Vi lär oss tillsammans!
Att lyssna på och teckna en berättelse: Berättelse om framtiden
Avkoppling med målarpensel
Berättelse om ”Myrsky och den stora klumpen” + diskussion
Beröringar som ges grönt eller rött ljus
Bli bekant med känslor -skrivuppgift
Dans om barnets rättigheter
Diskussion och pyssel: klassens egen välmåendebank
Diskussion: Barnets rätt till icke-diskriminering (åk 1–2)
En påse idéer om hur man kan fördriva klumpar
Hemuppgift för hela veckan om barnets rättigheter: En tacksamhetsserie
Introduktion till Mieli rf:s uppgiftspaket Körkort i psykisk hälsa (åk 1–2)
Musiklek
Orientering
Övningar i att säga emot
Paruppgift: God kompis-påse
Paruppgift: Minnesspel om barnets rättigheter
Paruppgift: Teckna en känsla
Passet för gott humör
Pyssel och funderingar: digitala säkerhetsregler för den egna klassen
Pyssel: Bekymmersdocka
Pyssel: Karta över viktiga saker
Pyssel: Märke för mästerelev
Pyssel: Vi modellerar grönsaker!
Pysseluppgift: Trygghetsplats
QR-orientering, klass 1-2
Situationer som kräver säkerhetskunskap i skolan
Skådespel: Hjälten för barnets rättigheter
Utskrivbar uppgift: Jag får lära mig -korsord
Video och skriv- eller teckningsuppgift: Jag är bra på att…
Video och skrivuppgift: Din kropp är en superhjälte
3.–4. klass
Aktiverande spel: Fyra viktiga saker
Att bilda meningar
Bildgissningsuppgift tillsammans: Vad föreställer bilden?
Bildgissningsuppgift: Gott eller dåligt bemötande?
Grupparbete: Reklam om framtiden
Korsord
Pantomim: Sök ditt känslopar
Pantomim: Vad handlar det om?
Pjäs: En hjälte räddar framtiden
QR-suunnistus, 3-6lk
Tankejumpa
3.–6. klass
Affischworkshop
Affischworkshop: En idealisk skola
Aktiverande uppgift / pysseluppgift: pappersloppa med motionsuppgifter
Aktiverande uppgift: Drömmar eller mardrömmar – en framtidsuppgift
Aktivitetsbetonad uppgift: Meditation under skoldagen
Åsiktsbingo
Avslappning
Berättelse om digital säkerhet
Berättelseuppgift: Elmer Elev
Beröm en annan!
Beröringar som ges grönt eller rött ljus
Diskussion om digital säkerhet
Diskussion om känslor
Diskussionsuppgift: “Astetta kovempi jätkä”
Diskussionsuppgift: barnets rättigheter
Elever som kommunfullmäktigeledamöter
Fantasiresa: Min favoritplats – för att ner lugna kropp och själ
Fyra fält för en trygg och lycklig framtid
God kompis-mem – diskussion och uppgift
Hemuppgift: Frågesport om barnets rättigheter för vuxna
Hemuppgift: Frågesport om barnets rättigheter för vuxna
Hemuppgift: Ge ett mellanmålsrecept!
Hemuppgift: Min medievardag
Hemuppgift: Skolan förr och nu
Hur gör du i det här fallet?
Informationssökning: Fyra allmänna principer i barnets rättigheter
Introduktion till Mieli rf:s uppgiftspaket Körkort i psykisk hälsa (åk 3–6)
Jag har rätt till en trygg framtid!
Känslornas öar
Konstuppgift: Välmåendets hus
Memeuppgift
Mitt livs fyrfält
Pardiskussion: Stenfoten i konventionen om barnets rättigheter
Paruppgift: intervju
Paruppgift: känslopantomim
Pyssel och funderingar: Äppelträd om barnets rättigheter
Pyssel: En idealisk skola som 3D
Pysseluppgift: Känslornas handbok
QR-orientering
QR-orientering om barnets rättigheter
Reflexorientering
Självständig uppgift: En idealisk läsordning
Självständigt arbete: listan “När barnets rättigheter förverkligas”
Teckna din rädsla
Trygga vuxna i mitt liv
Uppgift att skriva ut: Vilobingo
Uppgift med kamera och penna: Barnet har rätt till en åsikt
Vad är konventionen om barnets rättigheter? (åk 1-6)
Vad skrämmer dig?
Video och pardiskussioner: Bristande motivation?
Videofilmning av korta pjäser
Videor och diskussion: Barnets rätt till icke-diskriminering (åk 3–6)
7.–9. klass
Aktiverande uppgift: Åsiktsstretchning
Aktiverande uppgift: Framtidens klassrum
Aktiverande uppgift: Jag är ett träd-övning
Aktiverande uppgift: Vad ansluter sig till barnets rättigheter?
Aktivitetsbetonad uppgift: Fem rum för inlärning
Barn med på jobbet-dagen i skolan
Besvärliga situationer
Bildgissningsuppgift tillsammans: Vad föreställer bilden? (7-9)
Diskussion: Jag som en lärande person
Diskussion: Rätt till trygghet
Diskussion: Tipsbanken Prova på det här
Diskutera i par: vilka rättigheter borde alla ha?
Diskutering om videon: Rasism och diskriminering
En tillgänglig skola som beaktar alla
Framtida utmaningar och möjligheter
Funderingar och drömmar: Mot framtiden
Grupparbete: #WorldChildrensDay
Grupparbete: barnets rätt att få information om ärenden som gäller barnet
Grupparbete: Innehållet i Barnkonventionen
Grupparbete: uppdatering i sociala medier
Grupparbete: Viktiga teman i framtiden
Gruppuppgift: Saker som förenar
Häftet Jag har rätt till en framtid
Hälsningar till beslutsfattarna!
Hur kan utslagning förebyggas?
Informationssökning i sociala medier
Informationssöknings- och diskussionsuppgift: Den härliga, men hemska mobilen!
Informationssökningsuppgift: Vem ansvarar för att barnens rättigheter förverkligas?
Introduktion till Mieli rf:s uppgiftspaket Körkort i psykisk hälsa (åk 7.–9.)
LäxHjälpen: Matematik
LäxHjälpen: Modersmål, svenska språket
Lektion: Barn med samiskt eller romskt ursprung i Finland
Övning i att lyssna: Hör du mig?!
Pantomim: Vad handlar det om? (7-9. klass)
Par- eller smågruppsuppgift: En nyhetsartikel om framtiden
Pararbete: Innehållet i Barnkonventionen
Pardiskussion: Trygghetselement
Projekt: Festligheter på dagen för barnets rättigheter
Projekt: Tidningen Framtidsnyheter
Projekt: Vad saknas i konventionen om barnets rättigheter?
Punktarbete: Tankekarta över Konventionen om barnets rättigheter
Pyssel: Ett kort för dagen för barnets rättigheter
QR-orientering: Gissa meningen
Självständig uppgift: Rör på dig!
Självständig uppgift: Skriv ett motivationstal!
Självständig uppgift: Tackdagbok under Veckan för barnets rättigheter
Självständigt arbete: Berättelse om hur rättigheten förverkligas
Självständigt arbete: En drömdag
Självständigt arbete: Hälsningar från framtiden!
Självständigt arbete: Innehållet i Barnkonventionen
Språk
Uppdatering i sociala medier om barnets rättigheter
Uppgift för ett par eller en grupp: En nyhet från framtiden
Uppgift: Ett mem
Uppgift: Motreklam
Uppgiftshelhet: Konsekvenser av fördomar
Uppgiftshelhet: Med känsla och konst
Uppgiftshelhet: Meningsfull mat
Vad är konventionen om barnets rättigheter? (åk 7–9)
Välmåendets vacklande torn
Vi utmanar fördomarna!
Video och diskussion: Artificiell intelligens i skolan
Video och diskussion: Klimatet och barnets rättigheter
Video och diskussion: Psykiskt välmående
Video och diskussion: Vad är FN?
Video och uppgift: Svårt med koncentrationen?
Vilka saker ökar eller minskar ungdomars trygghet?
Elevens egna sidor
Lärarguide
Fritids- och hobbyverksamhet
Material för fritid och hobbyverksamhet
Kom ihåg -lista för arrangörer av evenemang
Kom ihåg-lista för arrangörer av evenemang
Småbarnspedagogik
Material inom småbarnspedagogiken
Bekanta dig med Tiuku och Fike
Översikt
Responsblanketter
Vad är veckan för barnets rättigheter
FN:s konvention om barnets rättigheter
Tema 2024: Varje barn har rätt att lära sig
Kommunikationsmaterial
Arkiv
Reklamvideo om hur Barnkonventionen förverkligas i Finland
Anmäl er
Anmäl din dagis
Kontaktuppgifter
FI
Veckan för barnets rättigheter 2024
Anmäl er
Anmäl din dagis
Anmäl din dagis