Minulta kysytään usein, mikä yhdistää rikos- ja päihdekierteessä olevia nuoria. Yhtä oikeaa vastausta ei ole, sillä jokaisen nuoren tarina on yksilöllinen, monimutkainen ja useiden sattumien summa. Silti yksi piirre nousee...
Niin koulun arjessa toimivien kuin sitä kehittämään pyrkivien ammattilaisten soisi ajattelevan, että koulu kuuluu jokaiselle lapselle hänen kyvyistään, taustastaan ja motivaatiostaan riippumatta.
Kun kuulevaan perheeseen syntyy kuulovammainen lapsi, se tulee usein vanhemmille täytenä yllätyksenä. Moni kuuleva vanhempi kokee diagnoosin kuultuaan ymmärrettävästi hämmennystä ja huolta. Millaiselta lapseni tulevaisuus näyttää?
Lasten, nuorten ja perheiden palveluita kehittävissä ESR+ 4.3 -hankkeissa yhteistyötä lasten ja nuorten kanssa kuvataan usein kumppanuuden, vastavuoroisuuden sekä yhteisen vision tai prosessin käsitteillä.
”Kuulua” on mainio verbi. Se voi tarkoittaa äänen kuulumista tai joukkoon kuulumista – ja vammaisten lasten oikeuksien valossa ne liittyvät itse asiassa hyvinkin tiiviisti yhteen.
Varhaiskasvatus ei ole vain lastenhoitoa, vaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon yhdistävää toimintaa, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.
Ilmastonmuutos näkyy yhä vahvemmin ihmisten elämässä ympäri maailmaa. Sitä kiihdyttävät esimerkiksi yhä kasvava lihantuotanto ja ennätyksellisen korkea kulutus.
Oppiminen on jokaisen lapsen perusoikeus. Koska lapsen oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia, on tärkeää määrätietoisesti ja järjestelmällisesti tukea oppimista jokaisen lapsen ja nuoren arjessa.