Kuvittele maailma, jossa jokaisella lapsella olisi mahdollisuus oppia, kasvaa ja kehittyä täyteen potentiaaliinsa turvallisessa ympäristössä asuinpaikasta, perhetaustasta tai muista ulkoisista tekijöistä riippumatta. Oppimisen taidot ovat yhteiskunnallisilta muutoksilta ja haasteilta suojaavia tekijöitä, jotka vievät kohti kestävämpää maailmaa. Oikeus oppimiseen ei kuitenkaan ole vain lupaus paremmasta tulevaisuudesta – se on perusoikeus, joka kuuluu jokaiselle lapselle. Lapsen oikeuksien teemaviikko tarjoaa meille tilaisuuden pohtia, mitä kaikkea tähän lupaukseen kuuluu ja miten voimme taata tämän oikeuden jokaiselle lapselle.

Taide avartaa ja luo uusia ulottuvuuksia oppimiselle

Taide on muiden tiedonalojen rinnalla yksi tietämisen tapa, joka rakentaa lapsen suhdetta todellisuuteen. Siinä olennaista on kokemuksellisuus ja sen tarjoama moniaistinen tieto. Vaikka Mozartin kuuntelu ei tee meistä älykkäämpiä, kuten aiemmin on uskottu, on taiteella keskeinen rooli oppimisessa muilla tavoin. Taiteen havaitseminen ja tekeminen vaativat muun muassa aisti-informaation eri muotojen yhdistämistä, muistitoimintoja, tunteita, tarkkaavaisuutta ja motorisia toimintoja.

Taidekasvatuksen roolin korostaminen oppimista tukevana tekijänä on erityisen tärkeää ajassa, jota varjostaa lisääntynyt epävarmuus, ahdistuneisuus ja turvattomuus. Lastenkulttuuri tarjoaa lapsille paikan vetäytyä arjen paineista sekä kokea iloa ja onnistumisia. Kulttuuritapahtumat ja -toiminnot eivät ainoastaan viihdytä, vaan ne yhdistävät perheitä ja yhteisöjä luomalla yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Kun lapset osallistuvat kulttuuritoimintaan, heidän luovuutensa ja mielikuvituksensa heräävät eloon. He oppivat ajattelemaan luovasti, ratkaisemaan ongelmia ja näkemään maailman uusin silmin. Nämä kokemukset ovat korvaamattomia heidän kasvulleen ja kehitykselleen, erityisesti silloin, kun ympäröivä maailma tuntuu epävarmalta.

Monipuolisten ja yhdenvertaisten oppimisen elämysten mahdollistaminen

Kulttuurikasvatussuunnitelmat (lastenkulttuuri.fi) luovat rakenteellisen ja systemaattisen tavan integroida kulttuuri ja taide osaksi lasten kouluvuotta. Suunnitelman kautta oppilaat pääsevät tutustumaan paikalliseen kulttuuriin, taidelaitoksiin sekä eri taiteenlajeihin. Koulujen, taidetoimijoiden ja muiden sidosryhmien yhteisesti laatima ja toteuttama suunnitelma rikastuttaa oppimiskokemuksia ja tukee lasten monipuolista kehitystä. Koulun taidesisällöt tarjoavat onnistumisen kokemuksia sekä vahvistavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, luovuutta ja itsetuntoa. Ne edistävät kulttuurikasvatuksen valtakunnallista yhdenvertaisuutta, ja tällä hetkellä noin 80 prosentissa Suomen kunnista on suunnitelma käytössä.

Yksi koko ikäluokan tavoittava kulttuurikasvatusohjelma on Taidetestaajat (taidetestaajat.fi), joka tarjoaa kaikille Suomen kahdeksasluokkalaisille ja heidän opettajilleen 1–2 vierailua lukuvuodessa taide-elämysten pariin. Toiminnan ydintavoitteena on tarjota nuorille työkaluja oman perustellun mielipiteen muodostamiseen. Koulun ulkopuoliset retket taide-elämyksiin tarjoavat myös mahdollisuuksia matkustustaitojen oppimiseen, kriittisen ajattelun kehittämiseen ja uusien näkökulmien löytämiseen sekä tukevat laaja-alaisen oppimisen tavoitteita. Taidetestaajat tarjoavat elämyksiä, joiden pariin oppilaat eivät välttämättä muutoin pääsisi, ja tasoittavat tätä kautta perhetaustan tuomia eroja taidekasvatuksen saavutettavuudessa.

Koulussa tapahtuvan oppimisen ohelle tarvitaan muitakin taidekasvatusta tarjoavia tahoja, joista erityisesti lastenkulttuurikeskukset ja taideharrastusten järjestäjät ovat keskeisessä roolissa laadukkaan ja turvallisen oppimisympäristön mahdollistajina. Aina harrastamisen ei tarvitse olla edes tavoitteellista tai virallisesti järjestettyä, vaan tärkeintä on lapsen oikeus ja mahdollisuus osallistua taiteisiin ja kulttuuriin haluamallaan tavalla – oli kyse sitten musiikin kuuntelemisesta, skeittaamisesta tai elokuvateatterissa käymisestä.

Tulevaisuuden rakentaminen yhdessä

Taiteen ja kulttuurin merkitys lasten oppimisen tukemisessa on kiistaton. Kannustamme vanhempia, opettajia, päättäjiä ja jokaista lapsen elämään kuuluvaa tukemaan ja edistämään lasten osallistumista taiteeseen ja kulttuuriin, jotta jokaisella lapsella olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet oppimiseen. Rakennetaan yhdessä tulevaisuus, jossa jokainen lapsi saa mahdollisuuden loistaa ja kukoistaa, riippumatta maailman haasteista ja muutoksista.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *