Varhaiskasvatus ei ole vain lastenhoitoa, vaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon yhdistävää toimintaa, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.
Lapsen oikeus varhaiskasvatukseen kirjattiin varhaiskasvatuslakiin vuonna 2015. Ennen sitä varhaiskasvatus (tai silloinen päivähoito) nähtiin enemmänkin vanhempien oikeutena, joka liittyi työvoimapoliittisiin ja sosiaalipoliittisiin näkökulmiin. Päivähoito oli keino tukea perheiden arkea ja mahdollistaa vanhempien paluu työelämään. Nyt lain lähtökohtana on lapsen oikeus saada laadukasta varhaiskasvatusta, joka tukee hänen kasvuaan, kehitystään ja oppimistaan.
Kotihoitoa ja varhaiskasvatusta ei ole syytä asettaa vastakkain. Vanhemmat tekevät edelleen päätöksen lapsen varhaiskasvatukseen osallistumisesta. Päätöksenteon takana on monenlaisia tekijöitä, kuten taloudelliset syyt, työelämäkysymykset tai yksinkertaisesti halu antaa lapselle mahdollisuus päästä osaksi varhaiskasvatukseen mahdollisimman aikaisin. Onpa vanhempien päätöksen takana mitkä syyt hyvänsä, lapsen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen on toteuduttava.
Lapsen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen
Varhaiskasvatuksessa lapsi saa kavereita ja pääsee opettelemaan elämässä tarvittavia sosiaalisia taitoja ja yhteisössä toimimista. Varhaiset vuodet ovat merkittävimmät oppimisen kannalta. Kaikki merkittävät herkkyyskaudet, jotka liittyvät muun muassa kielten oppimiseen, motorisiin taitoihin, aistien kehittymiseen sekä sosiaalisiin taitoihin, esiintyvät lapsella varhaiskasvatusiässä. Tällöin lapsella on luontainen halu ja valmius oppia näihin liittyviä taitoja, joiden oppimista varhaiskasvatuksessa voidaan monipuolistesti opettaa ja tukea leikin ja muiden lapselle luontaisten toimintatapojen avulla. Varhaiskasvatuksessa myös musiikillisen, kuvallisen, käsityöllisen, sanallisen ja kehollisen ilmaisun kehittymistä tuetaan.
Varhaiskasvatuksessa paitsi rakennetaan koulutuksen kivijalka, mutta myös lapselle hyvää lapsuutta. Tämä kuitenkin onnistuu vain, jos varhaiskasvatuksessa on koulutettu ja ammattitaitoinen henkilöstö.
Laadukas varhaiskasvatus vaatii koulutetut opettajat ja lapsille pysyvät ryhmät
Varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilöstö ovat avainasemassa siinä, että lapsi saa tarvitsemansa tuen kehitykselleen ja mahdollisuuden oppia. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajilla on tärkeä rooli, sillä heidän asiantuntemuksensa avulla lapsen yksilölliset tarpeet voidaan tunnistaa ja toiminta voidaan suunnitella ja toteuttaa lapsiryhmässä jokaisen tarpeet huomioiden. Opettajat muun varhaiskasvatushenkilöstön kanssa luovat oppimisympäristön, joka on lapselle turvallinen ja oppimista edistävä.
Tärkeä osa laadukasta varhaiskasvatusta on myös lapsiryhmien pysyvyys. Kun ryhmät ovat pysyviä ja lapsiryhmillä omat tilat, se osaltaan luo perustan turvalliselle oppimisympäristölle. Päiväkodin pysyvät lapsiryhmät tukevat lasten ystävyyssuhteita, turvaavat pitkäkestoisen leikin ja muun toiminnan sekä oppimisen jatkuvuuden. Ryhmässä lapset oppivat yhteistyötä, vuorovaikutusta ja toisten kunnioittamista – taitoja, jotka ovat tärkeitä niin varhaiskasvatuksessa kuin myöhemmin elämässä.
Turvaamalla laadukas varhaiskasvatus, rakennetaan lapsille hyvää lapsuutta ja sytytetään oppimisen ilo. Ne kantavat pitkälle elämässä!
- Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.
Totta joka sana. Myös käsitys oppijana alkaa varhaiskasvatuksessa. Siitä tulee positiivinen käsitys vain, jos lapsi saa henkilökohtaisen, itselleen sopivan tuen ja saa sen ajallaan odottamatta ja jonottamatta.
Pohja koko kouluelämään.
Viime vuodelta tilasto kertoo, että palkansaajien kokonaismediaaniansiot olivat:
kaikilla 3411e, alempi korkeakoulututkinto 3554e
JÄRKYTTÄVÄÄ,yliopistokoulutetuilla varhaiskasvatuksenopettajilla
VAIN 2959 e. Huutava pula heistä.
Loppuu viimeisetkin. Who cares?
Hei ja kiitos kommentistasi. OAJ:n pitkäaikainen tavoite toteutui, kun varhaiskasvatuksen opettajat siirtyivät KVTES:stä OVTES:n piiriin 1.6.2021 alkaen. Siirron myötä varhaiskasvatuksen opettajien neuvotteluasema parani ja palkoissa on jo tapahtunut muutosta. Kunnissa on paikallisia eriä kohdennettu varhaiskasvatuksen opettajille. Muutos on toki hidasta. Työnantaja voi aina maksaa enemmän palkkaa, kuin sopimuksessa on määritelty ja osa kunnista onkin näin tehnyt houkutellakseen kelpoisuusehdot täyttäviä opettajia. Parhaillaan on käynnissä myös neuvottelut uudesta palkkausjärjestelmästä https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2024/neuvottelut-uudesta-palkkausjarjestelmasta-varhaiskasvatukseen-kaynnissa/