Keskustelua ja askartelua: Luokan oma hyvinvointipankki
15–35 min
Tehtävässä pohditaan sitä, minkälaisilla teoilla ja asioilla voidaan ylläpitää jokaisen hyvinvointia. Keksitään hyvinvointivinkkejä, joita voi toteuttaa pitkin koulupäivää ja kootaan näistä luokkahuoneen seinälle juliste: luokan oma hyvinvointipankki.
Tehtävä:
Jaetaan luokka pareihin tai pienryhmiin. Keskustelua voidaan käydä myös opettajavetoisesti viittaamalla.
Keksitään hyvinvointitekoja. Teot voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin hyvinvoinnin osa-alueisiin, joista opettaja voi antaa luokalle esimerkkejä:
- mielen hyvinvointi (esim. tunteet ja niiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja hallinta)
- sosiaalinen hyvinvointi (esim. vuorovaikutus, toisten huomioiminen, kaverit ja perhe)
- fyysinen hyvinvointi (esim. liikunta, uni, terveelliset elämäntavat)
- omakuva, itsetunto, omat haaveet (esim. mitä ajattelen itsestäni ja miten kohtelen itseäni)
- digimaailma ja hyvinvointi (esim. älylaitteiden käyttö, tauot, viestittely)
Valitaan luokkahuoneen julisteeseen jokaiseen hyvinvoinnin eri osa-alueeseen liittyviä tekoja 1–2 kpl / pari tai ryhmä.
Kirjataan teot isolle paperille tai taululle luokkahuoneen seinälle.
Tarvikkeet:
- Iso paperi, kartonki tms. yhteisjulisteen pohjaksi.
Psst. Mitä hyvinvointitekoa voisit kokeilla omassa arjessa tällä viikolla kaikista viidestä eri hyvinvoinnin osa-alueesta? Käykää keskustelua aiheesta.
Psst psst. Vinkkejä tekoihin löytyy myös kotiin tulostettavasta Hyvinvointitekojen kartasta (pdf).