Miten toimit tilanteessa?
Kesto: 45 min. (Katso myös tuntisuunnitelma 4, 5.–6. luokat.)
Jokaisella on oikeus hyvään kohteluun, mutta välillä ratkaisujen tekeminen ei ole helppoa. Tässä tehtävässä lapset pääsevät pohtimaan haastavia kysymyksiä. Kysymyksiä voidaan pohtia ensin pienryhmissä ja sen jälkeen käydään niitä läpi yhteisesti. Kysymykset voidaan myös näytellä, jolloin ne ovat konkreettisempia ja pohtia asiaa sitten yhdessä. Oppilaiden kanssa on hyvä keskustella ensin siitä, ettei kysymyksiin ole välttämättä yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
1. Näit ystävälläsi Juusolla PlayStation-pelin, mitä olet jo pitkään halunnut kokeilla. Päätit kotiin lähtiessä ottaa sen itsellesi lainaan. Toimitko oikein?
- Tavaroita toiselta lainatessa pitää aina kysyä lupa toiselta lainaamiseen. Kannattaa aina myös sopia, koska tavara pitää viimeistään palauttaa.
2. Ystäväsi Emma kertoi sinulle salaisuuden. Saatko kertoa salaisuuden eteenpäin?
- Lähtökohtaisesti salaisuutta ei saa kertoa eteenpäin, mutta jos salaisuus on ikävä, esimerkiksi kaveri kertoo voivansa huonosti kotona, tulee salaisuus kertoa turvalliselle aikuiselle.
3. Saako toista ihmistä lyödä, jos puolustaa kiusattua?
- Väkivalta ei ratkaise tilanteessa mitään.
- Voit käskeä kiusaajia lopettamaan ja yrittää poistua paikalta kiusatun kanssa.
- Kerro tilanteesta turvalliselle aikuiselle.
4. Kaverisi kutsuvat sinut huvipuistoon, mutta he kieltävät sinua pyytämästä hyvää ystävääsi mukaan, koska he eivät pidä hänestä. Miten toimit tilanteessa?
- Vaikuttaako tilanteeseen se, oletteko kaikki hyviä ystäviä keskenään tai onko hyvä ystäväsi vieras kysyjille?
- Miten itse kokisit tilanteen, jossa sinua ei kutsuttaisi mukaan?
5. Huomaat kouluun mennessäsi mummon kaatuneen. Jos jäät auttamaan häntä, myöhästyt koulusta. Miten toimit tilanteessa?
- Jokaisella on velvollisuus auttaa apua tarvitsevaa, vaikka se tarkoittaisi esimerkiksi koulusta myöhästymistä.
- Onko jo joku muu auttamassa mummoa? Jos on, kysy tarvitsevatko he vielä apua.
- Jos olet tilanteessa yksin, pyydä ohikulkevaa aikuista mukaan auttamaan.
- Lapsilta on hyvä tarkistaa, tietävätkö he, miten hätäpuhelu soitetaan. Hätäpuhelun soittamista voidaan harjoitella roolileikillä: yksi oppilas on kaatunut ja toinen oppilas tulee auttamaan. Tilanne vaatii hätäkeskukseen soittamisen, koska kaatunut ei reagoi herättelyyn. Hätäkeskuspuhelu ”soitetaan” opettajalle, joka kysyy tarvittavat kysymykset ja kertoo, että apua on tulossa. Lisää aiheesta Punaisen Ristin sivuilta.