Tarinatehtävä: Okko Oppija
20–30 min
Tehtävässä pohditaan opettajan lukeman tarinan avulla oppimista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Tehtävän voi toteuttaa myös luetunymmärtämistehtävänä.
Tehtävä:
Opettaja ohjeistaa:
Etsitään tarinasta Okko Oppijan tavallisen arkipäivän aikana tapahtuvia oppimiseen liittyviä asioita. Mitä sellaista hoksataan, joka auttaa Okkoa oppimaan ja opettelemaan? Entä huomataanko hetkiä, joissa oppiminen onkin Okolle hankalampaa? Missä kohdissa Okko oppii tai opettelee jotakin tietoa tai taitoa?
Tarinan lukemisen jälkeen keskustellaan oppilaiden kanssa, mitä tekijöitä he löysivät. Tarinan voi lukea myös niin, että pysähdytään jokaisen kappaleen jälkeen miettimään yhdessä, millaisia seikkoja huomattiin. Mikäli on aikaa, oppilaiden kanssa voi keskustella siitä, mitä tarinassa esiintyneitä oppimiseen vaikuttavia asioita tunnistavat myös omasta arjestaan.
Opettaja lukee alla olevan tarinan oppilaille.
Tarina:
On maanantaiaamu. Okko Oppija herää uneliaana sängystään. Onneksi keittiössä odottaa iso kulhollinen kaurapuuroa, ja päivän vaatteet sekä koulureppu on aseteltu valmiiksi tuolille sängyn viereen. Aamutoimien jälkeen Okko lähtee yhdessä ystävänsä Saran kanssa pyörällä kohti koulua.
Koulussa päivän ensimmäinen tunti on matematiikkaa. Okko saa nopeasti tehtyä tehtävät oppikirjasta, ja opettaja antaa hänelle luvan pelata matikkapeliä luokasta löytyvällä tabletilla. Myös Sara saa tehtävät nopeasti valmiiksi, ja he asettautuvat yhdessä luokan takaa löytyvälle sohvalle tabletit sylissään. Sara naputtelee nopeasti tehtäviä läpi, mutta Okkoa harmittaa, kun ei keksi vastausta yhteen tehtävistä. Sara huomaa Okon pahan mielen ja laskee oman tablettinsa hetkeksi syrjään tarjotakseen apua ystävälleen. Saran avulla Okko keksii ratkaisun tehtävään, mutta välituntikellon ääni keskeyttää pelaamisen ja ystävykset säntäävät yhdessä pihalle.
Koulupäivä hujahtaa nopeasti ohi, ja Okko palaa koulusta kotiin. Kotona odottaa mummo, joka tulee usein iltapäivisin kylään Okon vanhempien ollessa myöhään töissä. Okko kaivaa repusta kotiläksyksi tulleen, jo hieman rypistyneen, monisteen ja siirtyy keittiön pöydän ääreen rustaamaan vastauksia. Okko katsoo usein läksyjen ohessa piirrettyjä ja napsauttaa nytkin tuttuun tapaan television päälle. Mummo kuitenkin huomaa, että Okon on vaikea keskittyä ja ehdottaa, että televisiota katsotaan vasta läksyjen teon jälkeen. Okkoa harmittaa, että hyvä jakso jää kesken, mutta hän laittaa kuitenkin television pois päältä. Okko saa mummon avustuksella läksyt nopeasti valmiiksi ja siirtyy rouskuttamaan mummon pilkkomia omenalohkoja television ääreen.
Illalla Okko pesee hampaat ja kömpii yöpaita päällä sänkyyn. Yleensä Okko saa valvoa tunnin myöhempään, mutta viikonlopun yökyläreissu aiheutti sen, että aamulla oli vaikeaa herätä kouluun. Pitkän päivän jälkeen Okko nukahtaa nopeasti ja uneksii seuraavan viikonlopun koripalloturnauksesta. Turnaus on Okon ensimmäinen ja se hieman jännittää häntä. Unessa Okko tekee kuitenkin monta hienoa syöttöä ja kaikki menee parhain päin.
Avainsanat keskustelun tueksi:
ruoka, liikunta, uni, terveys, sosiaaliset suhteet, kaverit, perhe, vertaisoppiminen, keskittyminen, teknologia
Psst! Tehtävän voi toteuttaa myös luetunymmärtämisenä isompien lasten kanssa. Tällöin oppilaat lukevat tarinan itsenäisesti ja kirjoittavat ylös tai ympäröivät mitä oppimistekijöitä löysivät. Tehtävä olisi kuitenkin hyvä purkaa opettajan johdolla jälkeenpäin.