Itsenäinen tehtävä: Kiitollisuuspäiväkirja Lapsen oikeuksien viikolle
5 min / päivä
Tehtävä:
Tehtävässä harjoitellaan ympärillä olevien positiivisten asioiden huomioimista ja pidetään kiitollisuuspäiväkirjaa kouluviikon ajan. Kiitollisuuspäiväkirjatehtävä sopii esim. opotunnille.
Opettaja kertoo:
Välillä on tärkeä pysähtyä kertaamaan mielessään päivän tapahtumia ja pysähtyä hyvien asioiden äärelle. Koetetaan löytää jokaisesta päivästä jokin asia, josta voi olla kiitollinen Lapsen oikeuksien viikon jokaisena päivänä.
Ihan tavallinenkin päivä voi sisältää monenlaisia tapahtumia ja tunteiden koko kirjon. Saatamme helposti jäädä negatiivisten olotilojen ja epävarmuuksien kierteeseen, jolloin arjessa voimaa ja toivoa antavat kokemukset, ihmiset ja tilanteet voivat jäädä huomaamatta.
Kiitollisuuspäiväkirjan ajatuksena on keskittyä hetkeksi ja aktiivisesti ympärillä oleviin hyviin asioihin ja tehdä kiitollisuuden kohteiden tiedostamisesta osa omaa päivärutiinia.
Tee näin:
Kertaa mielessäsi päivän tapahtumat heräämisestä koulupäivän alkuun, kulkuun ja päättymiseen. Mikä päivästä nousee vahvimpana mieleen? Mikä päivässä oli hyvää? Koeta löytää päivästä ainakin yksi asia, josta olet kiitollinen juuri tänään ja kirjoita se kiitollisuuspäiväkirjaan.
Kirjaa Lapsen oikeuksien viikolla kiitollisuuden aiheesi joka ilta päiväkirjaan ennen nukkumaanmenoa.