Keskustelua: Minä oppijana

15–20 min

Tehtävässä palautetaan mieleen omia oppimiskokemuksia ja pohditaan sitä, millainen oppija itse on.

Tehtävä:

Jaetaan ryhmä 3–5 oppilaan pienryhmiin. Oppilaat keskustelevat oppimiskokemuksistaan:

  • Millaisia mieleen jääneitä oppimiskokemuksia teillä on?
    • Millaisia positiivisia ja onnistumisen kokemuksia herättäviä oppimisen hetkiä muistat?
    • Millaisia negatiivisia oppimiskokemuksia muistat? Mikä tilanteessa meni pieleen ja jätti huonon maun suuhun?
  • Oletko itse opettanut tai ohjannut toisille jotakin? Mitä kokemuksesta jäi mieleen?

Jatketaan koko ryhmän kanssa yhteisesti keskustellen:

  • Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka vaikuttavat positiivisesti oppimiseen ja pitävän yllä motivaatiota ja oppimisen iloa?
  • Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka haittaavat oppimista?

Huom! Myös opettaja voi jakaa omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan – niin opettajana kuin oppijana.

Lopuksi vastataan viittaamalla tai esim. eri puolille luokkaa siirtymällä seuraaviin kysymyksiin.

Käsi ylös:

  • jos piirtelet mielelläsi samalla, kun opit uudesta asiasta
  • jos kuuntelet mielelläsi musiikkia samalla, kun teet läksyjä tai luet kokeeseen
  • jos opiskelun aloittaminen tuntuu monesti vaikealta
  • jos teet opeteltavista asioista omia muistiinpanoja
  • jos tuntuu hankalalta olla katsomatta puhelinta samalla, kun opiskelee
  • jos opiskelet mielelläsi kerralla pitkiä aikoja
  • jos opiskelet mielelläsi pienissä pätkissä
  • jos turhaudut helposti, kun jokin asia ei suju heti
  • jos uuden oppiminen niin koulussa kuin vapaa-ajalla ja harrastuksissa on mielestäsi yleensä kivaa

Psst. Lue lisää erilaisista opiskelutekniikoista: