Tiedonhaku- ja keskustelutehtävä: Ihana kamala kännykkä!

45 min

Tehtävässä pohditaan digitaalisten laitteiden hyötyjä ja haittoja oppimisen näkökulmasta.

Opettaja kertoo:

Lasten ja nuorten kännyköiden käyttö puhututtaa paljon mediassa, ja osa ihmisistä kannattaa sosiaalisen median kieltämistä alle 16-vuotiailta. Tarkoitus onkin nyt paneutua digitaalisuuden hyötyihin ja haittoihin oppimisen näkökulmasta. Nähdäänkö puhelimet vain keskittymistä häiritsevinä tekijöinä vai voidaanko ne nähdä myös oppimisen välineinä?

Tehtävä:

Jakaudutaan pienryhmiin (3–5 oppilasta / ryhmä).

Puolet ryhmistä etsii tietoa digitaalisuuden puolesta ja puolet vastaan. Faktatiedon tueksi voi nostaa omia kokemuksiaan, mutta jokaisen ryhmän tulisi löytää ainakin kaksi faktaa väitteensä tueksi. Tietoa voi etsiä joko oppikirjoista tai netistä. Tiedonhaun jälkeen oppilaat muodostavat 2–4 asiaa oman väitteensä tueksi. Lopuksi voidaan joko keskustella yhteisesti tuloksista (opettajan johdolla) tai järjestää leikkimielinen väittely ryhmien kesken.

Kysymyksiä ajattelun tueksi:

  • Miten kännyköiden käyttö oppitunneilla voi vaikuttaa oppilaiden keskittymiskykyyn?
  • Voiko kännyköiden käyttö oppitunneilla lisätä oppilaiden motivaatiota ja kiinnostusta oppia?
  • Millä tavoilla sosiaalisen median käyttö voi vaikuttaa oppilaiden kouluarvosanoihin ja oppimistuloksiin?
  • Miten oppilaat itse kokevat kännyköiden käytön koulussa – hyödyllisenä työkaluna vai häiriötekijänä?

Tarvikkeet:

  • Tiedonhakuun tarvittavat välineet
  • Muistiinpanovälineet

Psst. Tehtävän voi toteuttaa myös mielipidekirjoituksena, jossa nuori päättää itse oman kantansa ja etsii tietoa aiheeseen liittyen verkosta tai oppikirjoista.