Toiminnallinen tehtävä: Olen puu -harjoite
25–35 min
Liikunta, terveystieto, draama, opinto-ohjaus
Tehtävässä oppilaat pääsevät improvisaation kautta harjoittelemaan hyvinvointia vahvistavia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.
Improvisaatio on taiteen laji, jossa tapahtumat ja toiminta syntyvät hetkessä ilman käsikirjoitusta. Improvisaatio rakentuu vuorovaikutuksen varaan – siis toisen kuuntelemiselle, ehdotusten hyväksymiselle ja reagoinnille. Joskus improvisaatioon heittäytyminen on haastavaa, sillä se voi tehdä yksilöstä epävarman. Improvisaatioharjoituksia tehdessä on hyvä muistaa, että virhe on lahja eikä mokaamista tule pelätä! Improvisaation perussääntö onkin hyväksyminen – niin itsensä, toisten ehdotusten kuin mahdollisten mokienkin. Parhaimmillaan improvisaatio lisää hyvinvointia tarjoamalla kauaskantoisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, joita voi hyödyntää monilla elämän osa-alueilla.
Ohjeet:
Improvisoijat asettuvat rinkiin.
- Yksi improvisoijista aloittaa harjoituksen siirtymällä ringin keskelle esittämään miimisesti puuta ja julistamalla ”Olen puu!”.
- Tämän jälkeen kuka tahansa muista improvisoijista voi tulla täydentämään kuvaa. Esim. asettumalla omenaksi puun kylkeen ja sanomalla ”Olen omena!”.
- Kuvaa tulee täydentämään vielä kolmas improvisoija, esim. istumalla omenan alle, sanoen ”Olen Isaac Newton!” tai ”Olen käärme, joka syö omenan!”.
- Viimeisen pelaajan jälkeen kuva on valmis ja kuvan aloittanut henkilö valitsee yhden elementin, joka jää keskelle ja huutaa esim. ”Omena jää!”. Muut improvisoijat poistuvat ringistä, omena toistaa: ”Olen omena!” ja kuva alkaa alusta.
Huom! On mielekästä muodostaa esim. 5–7 hengen ryhmiä, ettei kenenkään tarvitse odotella turhan kauan. Osa luokasta voi olla myös vuorollaan katsojina.
Ohjeet Improaapinen.fi -sivustolta (improaapinen.fi)
Havainnollistava video harjoitteesta löytyy Höntsä – Silta eteenpäin! -hankkeen YouTube-kanavalta nimellä “Minä olen puu” (Youtube.com).
Tehtävä:
Ohjaaja kertoo ennen aloittamista toisten kunnioittamisesta ja improvisaation mokamyönteisyydestä esim. sanoin:
“Vaikka improvisaatio perustuu nopeaan reagointiin eikä siinä ole sääntöjä, muistakaa kunnioittaa jokaista ryhmän jäsentä. Jos huomaamme sanoneemme impron aikana jotain epäasiallista tai toista loukkaavaa, jokainen kantaa vastuunsa ja pahoittelee sitä sekä selvittää asian mahdollisimman nopeasti asianomaisten kanssa. Improvisaatiossa on tilaa tehdä virheitä mutta myös tilaa oppia ja kasvaa.”
Ryhmä asettuu tilan reunoille niin, että keskelle jää tyhjä tila.
Aluksi tehdään harjoituskierros niin, että ryhmän ensimmäinen asettuu keskelle tyhjää tilaa sanomalla “Olen puu!”. Muut ryhmässä asettuvat vuorotellen kuvaan valiten vapaasti oman elementtinsä. Kuvan valmistuttua ryhmän ensimmäinen päättää, mikä elementti jää kuvaan ja alkaa uusi kierros. Lämmittelyksi on hyvä tehdä ainakin kaksi harjoituskierrosta, että kaikki ymmärtävät tehtävän.
Harjoituskierroksen jälkeen luodaan yhdessä kuva, joka liittyy jollain tavalla ohjaajan antamaan teemaan. Lapsen oikeuksien läpikäyntiin sopivia teemoja löydät sivun lopusta. Jokaisen kierroksen jälkeen ohjaaja antaa uuden teeman. Kuvaa lähdetään rakentamaan kuitenkin edellisellä kierroksella valitun elementin perusteella.
– Esim. edellinen teema oli koti ja valittu elementti takka. Seuraava teema on syrjintä, jota lähdetään rakentamaan takan ympärille.
Psst! Ohjaa lapsia luovuuteen! Kyseistä kuvaa voisi täydentää esim. ”puulämmitteistä takkaa syrjivällä sähkölämmityksellä”.
Psst! Psst! Vaihtoehtoisesti yhtä teemaa voi jatkaa myös useamman kierroksen. Tällöin ohjaaja päättää, koska vaihdetaan seuraavaan teemaan (esim. joka kolmannen kierroksen jälkeen).
Teemoja:
- Kaverit
- Kiusaaminen
- Koti
- Koulutus
- Kulttuuri
- Lapsen oikeudet
- Liikunta
- Mielenterveys
- Mielipiteenvapaus
- Perhe
- Sosiaalinen media
- Syrjintä
- Turvallisuus
- Uskonnonvapaus
- Vapaa-aika
- jne.