Toiminnallinen tehtävä: Oppimisen viisi huonetta

35 min

Tehtävässä pohditaan yhdessä, mitä oppiminen on.

Opettaja kertoo:

Oppiminen on jokaisen oma kokemus, eikä kukaan voi sanoa sinulle, miten sinun pitäisi oppia. Jokainen oppii omalla tavallaan ja tahdillaan, eikä oppimista tarvitse koskaan hävetä.

Miltä oppimisen ilo tuntuu? Miltä oppimisen haasteet tuntuvat?

HUOM! Muistutetaan oppilaita siitä, että jokaisella lapsella on oikeus oppia ja kehittyä omien kykyjensä mukaan, ja että aikuisten tehtävä on tukea ja kannustaa lasta oppimisen polulla.

Tehtävän toteutus:

Jaetaan luokka viiteen ryhmään ja viidelle erilliselle pisteelle tai “eri huoneisiin”. Jokaisella pisteellä on oma teemansa, jonka avulla ryhmä pääsee yhdessä pohtimaan vahvuuksiaan ja oppimista. Jokainen ryhmä voi kiertää jokaisen pisteen, esim. 6 min / piste, tai jokaisella ryhmällä voi olla oma pysyvä pisteensä, jossa se viettää pidemmän ajan.

Vaihtoehtoja ”huoneiden” teemoiksi:

  • Mitkä ovat sinun mielestäsi suurimmat vahvuutesi?
  • Minkä taidon tai harrastuksen haluat oppia seuraavaksi?
  • Mikä on sinulle helppoa oppia ja miksi?
  • Mitä keinoja käytät silloin, kun kohtaat oppimisessa vaikeuksia?
  • Kuka on henkilö, jota ihailet? Miksi? Mitä haluaisit oppia häneltä?
  • Miten käytät teknologiaa tällä hetkellä oppimisessa tai harrastuksissa?
  • Mitkä tekijät auttavat oppimista arjessasi?

Vastaukset kirjataan joko paperille tai esim. Flingaan.

Psst. Teemoja voi muokata oppilasryhmästä riippuen. Tarkasteluun voi valikoida esim. jaksamiseen liittyviä teemoja tai vaikka oppimisen kannalta tärkeät ihmiset.