Tehtävä 1: Tutustu Lapsen oikeuksien sopimukseen lehtiartikkeleiden kautta
Tutustukaa alla oleviin artikkeleihin. Valitkaa yksi teksti, johon tutustutte lähemmin.
- Lukekaa teksti huolella.
- Tutustukaan Lapsen oikeuksien sopimuksen artikloihin os. www.lapsenoikeudet.fi
- Pohtikaa yhdessä mihin Lapsen oikeuksien artikloihin tekstit liittyvät. Yhdessä tekstissä voidaan viitata useampaan sopimuksen artiklaan.
- Tehkää tekstistä yhdessä parinne kanssa lyhyt power point –esitys missä kerrotte tekstin pääkohdat sekä niihin liittyvät lapsen oikeuksien sopimuksen artiklat.
Artikkeleita:
- Helsinkiläinen Mesi Kissaniitty, 14, elää väärän sukupuolen kehossa ja vaatii, että poliitikot eivät pettäisi transnuoria:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006154927.html - Matilda ryhtyi vegaaniksi:
https://lapsenmaailma.fi/teemat/kasvu/matilda-ryhtyi-vegaaniksi/
- Kiusaamisen lopettaminen vaatii sinnikkyyttä:
https://vaestoliitonblogi.com/2017/03/15/kiusaamisen-lopettaminen-vaatii-sinnikkyytta/ - Joona Korpinen oli jo keväällä 2010 varsinainen ennakkoluulojen romuttaja, sillä vanhemmat eivät halunneet laittaa häntä erityiskouluun:
https://lapsenmaailma.fi/teemat/kasvu/joona-korpinen-oli-jo-kevaalla-2010-varsinainen-ennakkoluulojen-romuttaja-silla-vanhemmat-eivat-halunneet-laittaa-hanta-erityiskouluun/ - Sateenkaariperheiden lapsista ensimmäinen suomalaistutkimus: “Seksuaalinen suuntautuminen ei vaikuta vanhemmuuteen”:
https://yle.fi/uutiset/3-9651767 - Lentämistä välttelevä ilmastoaktivisti Greta Thunberg matkaa New Yorkiin purjeveneellä – kapteenina on Monacon prinsessa Carolinen poika:
https://yle.fi/uutiset/3-10898031
Apukysymyksiä:
- Mitä tunteita teksti herättää?
- Miksi on tärkeää, että transsukupuolisilla on oikeus olla oma itsensä?
- Pitäisikö useampien ihmisten olla vegaaneja?
- Miksi on tärkeää, että kiusaaminen saadaan lopetettua?
- Miten erilaisuus näkyy teidän koulunne arjessa?
- Millainen on hyvä vanhempi?
- Millä keinoin nuoret voivat vaikuttaa ilmastonmuutosta vastaan?