29 Artikel
1. Konventionsstaterna är överens om att barnets utbildning skall syfta till att
a) utveckla barnets personlighet, anlag och fysiska och psykiska förmåga i hela dess vidd,
b) utveckla respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna samt för de principer som uppställts i Förenta Nationernas stadga,
c) utveckla respekt för barnets föräldrar, för barnets egen kulturella identitet, språk och värden, för vistelselandets och ursprungslandets nationella värden och för kulturer som skiljer sig från barnets egen,
d) förbereda barnet för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle i en anda av förståelse, fred, tolerans, jämställdhet mellan könen och vänskap mellan alla folk, etniska, nationella och religiösa grupper och personer som tillhör urbefolkningar,
e) utveckla respekt för naturmiljön.
2. Ingenting i denna artikel eller i artikel 28 får tolkas så att det medför inskränkningar i den enskildes och organisationers rätt att inrätta och driva undervisningsanstaler, dock alltid under förutsättning att de i stycke I i denna artikel uppställda principerna iakttas och att kraven uppfylls på att undervisningen i dessa anstalter skall stå i överensstämmelse med vad från statens sida angivits som minimistandard.
Skolan ska hjälpa barnet att utveckla sina färdigheter och kunskaper. Undervisningen ska lära barnen deras eget modersmål. Lärare ska berätta om barnets egen och andra länders kulturer. Lärare ska också berätta om barnens rättigheter och mänskliga rättigheter. I skolan lär sig barnen vad mångkultur, miljöskydd och jämställdhet betyder.