Skådespel: Hjälten för barnets rättigheter

35–45 min

I uppgiften funderar ni på situationer där barnets rättigheter inte tillgodoses fullt ut ur barnets synvinkel och ni gör i små grupper ett kort skådespel.

Uppgift:

Under lärarens ledning bekantar ni er med listan När barnets rättigheter förverkligas (pdf).

Ni funderar i klassen på situationer där barnets rättigheter kanske inte tillgodoses och där barnet kan behöva hjälp av en hjälte för barnets rättigheter för att försvara barnets rättigheter. Situationer kan uppstå i skolan, hemma, hos mor/farföräldrar, i hobbyer, hos läkaren osv., dvs. var som helst på en plats som barnen känner till. Ni skriver upp sådana situationer på tavlan.

Hjälten för barnets rättigheter är snäll, rättvis och hygglig. Tillsammans funderar ni över vilka andra inre och yttre egenskaper hjälten kan ha och hurdan hjälten är. Läraren kan hjälpa grupperna att fundera över vilken hjälp barnen kan få av hjälten för barnets rättigheter.

Eleverna indelas i grupper på cirka fyra personer. Varje grupp väljer en av de situationer som diskuterats i klassen och gör ett kort skådespel i ämnet. I pjäsen uppträder Hjälten för barnets rättigheter som hjälper barnen att lösa en svår situation på något sätt.

De korta pjäserna visas i slutet av lektionen för hela klassen.

Psst! Pjäserna kan också videofilmas eller framföras som dockteater.

Psst psst! Ni kan också rita Hjälten för barnets rättigheter! Hurdan är den superhjälte som försvarar barn?