3.–4. klass
Obs! Materialet på sajten är från 2021. Årets material kommer att publiceras hösten 2022.
För en introduktion till materialet, se Lärarguiden. Om du vill differentiera uppåt eller neråt, ta också en titt på 1.–2. klassens och 5.–6. klassens uppgifter. Timplaner och uppgifter som är markerade med en asterisk (*) är helt nya.
Timplaner, 3.–4. klass
- Timplan 1: Vad är konventionen om barnets rättigheter och veckan för barnets rättigheter? (pdf)
- Timplan 2: Vad innehåller konventionen om barnets rättigheter? (pdf)
- Timplan 3: Hur känns det? (pdf)*
- Timplan 4: Identifiera gott bemötande (pdf)*
- Timplan 5: Internationella dagen för barnets rättigheter (pdf)
Uppgifter om barnets rättigheter, 3.–4. klass
- Diskussionsuppgift: barnets rättigheter (se även timplan 1) 20 min
- Aktiverande spel: Fyra viktiga saker (se även timplan 1) 10 min
- Pantomim: Vad handlar det om? 20 min
- QR-orientering (se även timplan 2) 35 min
- Kahoot 3.–4. klass (kahoot.it), (se även timplan 5) 15 min*
- Bildgissningsuppgift tillsammans: Vad föreställer bilden? (se även timplan 5) 15 min
- Pyssel: Ett kort för dagen för barnets rättigheter (se även timplan 5) 20 min
- Självständigt arbete: listan “När barnets rättigheter förverkligas” 20 min
- Självständigt arbete/pararbete: Utdelningsbladet kombinera berättelse och rättighet (pdf) 15 min
Uppgifter om temat rätt till gott bemötande, 3.–4. klass
- Bilda meningar 20min*
- Pantomim: Sök ditt känslopar (se även timplan 3) 20min*
- Korsord 20min*
- Tankejumpa 15min*
- Bildgissningsuppgift: Gott eller dåligt bemötande? (se även timplan 4) 25min*
- Diskussionsuppgift: “Astetta kovempi jätkä” ingen angiven tid*
+ Ytterligare programnummer för hela klassen:
- Se Festen för barnets rättigheter tillsammans på YouTube 19.11. kl 9–10 eller se inspelningen senast 22.11. (Läs mer om Festen för barnets rättigheter på lapsenoikeudet.fi)
Kolla även in materialer för klasser 1.–2., klasser 5.–6., klasser 7–9. och småbarnspedagokik. Se också arkivet för material från förre år.