Berättelseuppgift: Elmer Elev

20–30 min 

I uppgiften ska ni med hjälp av lärarens berättelse fundera på faktorer som stärker och försvagar inlärningen. Uppgiften kan också utföras som en läsförståelseuppgift. 

Uppgift:  

Läraren ger anvisningar:

I berättelsen söker ni sådant som inverkar på inlärningen och som är saker som Elmer Elev gör en vanlig vardag. Kommer ni på något som skulle hjälpa Elmer att lära sig och öva sig? Och märker ni tillfällen då det är svårare för Elmer att lära sig? I vilka sammanhang lär sig eller övar Elmer någon kunskap eller skicklighet? 

Efter att ha läst berättelsen diskuterar ni med eleverna vilka faktorer de kom på. Berättelsen kan också läsas så att ni stannar upp efter varje stycke för att tillsammans fundera över vad ni upptäckte. Om det finns tid, kan ni diskutera med eleverna vilka saker i berättelsen som påverkar inlärningen och som också är bekanta i den egna vardagen. 

Läraren läser berättelsen nedan för eleverna. 

Berättelsen: 

Det är måndag morgon. Elmer Elev stiger sömnig upp från sin säng. Lyckligtvis väntar en stor skål havregröt i köket, och dagens kläder och skolryggsäcken färdiga på en stol bredvid sängen. Efter morgonsysslorna cyklar Elmer med sin vän Sara mot skolan. 

I skolan är dagens första lektion matematik. Elmer lyckas snabbt utföra sina uppgifter i läroboken, och läraren ger Elmer tillstånd att spela ett matematikspel med en surfplatta som finns i klassen. Sara gör också sina uppgifter snabbt, och de sätter sig tillsammans på soffan som finns bak i klassen med surfplattorna i famnen. Sara klickar snabbt rätt svar i uppgiften, men Elmer är arg då han inte kommer på ett svar i uppgiften. Sara märker att Elmer är ledsen och lägger sin egen surfplatta åt sidan för att hjälpa sin vän. Med Saras hjälp förstår Elmer lösningen på uppgiften, men rastklockan avbryter spelandet och vännerna springer tillsammans ut på gården. 

Skoldagen går snabbt förbi, och Elmer kommer hem från skolan. Hemma väntar mormor, som ofta kommer på besök på eftermiddagarna när Elmers föräldrar arbetar sent. Elmer tar fram ur ryggsäcken ett läxpapper som redan blivit lite skrynkligt, och går till köksbordet för att kryssa i svaren. Elmer tittar ofta på tecknade filmer samtidigt som han gör läxorna och klickar också nu som vanligt på TV:n. Mormor märker emellertid att Elmer har svårt att koncentrera sig på läxorna och mormor föreslår att Elmer kan titta TV efter det att han gjort sina läxor. Elmer är lite ledsen eftersom det var ett intressant avsnitt, men stänger ändå av TV:n. Med mormors hjälp gör Elmer snabbt läxorna och börjar framför TV:n mumsa i sig äppelbitar som mormor färdigt har skurit upp. 

På kvällen borstar Elmer sina tänder och klär på sig pyjamasen och lägger sig. I allmänhet får Elmer vara uppe en timme senare, men han hade under veckoslutet övernattat hos en kompis och hade därför svårt att vakna och fara till skolan på morgonen. Efter den långa dagen somnar Elmer snabbt och drömmer om en basketturnering nästa veckoslut. Det här är Elmers första turnering och det känns lite spännande. Men i drömmen gör Elmer många fina passningar och allt går bra. 

Nyckelord som stöd för diskussionen:

mat, motion, sömn, hälsa, sociala relationer, vänner, familj, kollegialt lärande, koncentration, teknologi

Psst! Uppgiften kan också genomföras som en läsförståelse med större barn. Då läser eleverna berättelsen självständigt och skriver upp eller ringar in saker som påverkar inlärningen och som de kom på. Det vore ändå bra om läraren med eleverna går igenom uppgiften i efterhand.