Diskussion: Jag som en lärande person
15–20 min
I uppgiften kommer ni ihåg egna erfarenheter av inlärning och dryftar hurdan lärande person ni själva är.
Uppgift:
Ni delar upp gruppen i små grupper med 3–5 elever. Eleverna diskuterar sina erfarenheter av inlärning:
- Vilka erfarenheter av inlärning kommer ni ihåg?
-
- Vilka positiva stunder av inlärning och känsla av framgång kommer ni ihåg?
-
- Vilka negativa stunder av inlärning kommer ni ihåg? Vad gick fel och lämnade en dålig eftersmak?
- Har du själv undervisat eller handlett andra? Vad kommer du ihåg av din erfarenhet?
Ni fortsätter tillsammans med hela gruppen och diskuterar:
- Vilka saker kommer ni på som har en positiv inverkan på inlärningen och upprätthåller motivationen och glädjen i inlärningen?
- Vilka saker kommer ni på som stör inlärningen?
Obs! Även läraren kan dela med sig av sina egna tankar och erfarenheter – både som lärare och som en person som lär sig.
Till sist svarar ni på följande frågor genom att räcka upp handen eller så ställer ni er i klassen i en ja- eller nej-grupp.
Räck upp handen:
- om du tycker om att rita samtidigt som du lär dig något nytt
- om du tycker om att lyssna på musik medan du gör läxor eller läser till ett prov
- om det ofta känns svårt att börja studera
- om du gör egna anteckningar om det som du ska lära dig
- om det är svårt att låta bli att titta på telefonen medan du studerar
- om du gärna studerar längre avsnitt på en gång
- om du gärna studerar i korta avsnitt
- om du lätt blir frustrerad när du inte genast kan något
- om du tycker att det i allmänhet är roligt att lära sig nytt både i skolan och på fritiden och i hobbyer