Informationssökning i sociala medier
30 min
(T.ex. modersmål och litteratur, samhällslära, hälsokunskap)
I uppgiften får eleverna bekanta sig med teman om välmående i Instagram och TikTok.
Uppgift:
Eleverna indelas i grupper på 3–4 personer.
Grupperna väljer minst en Instagram/TikTok-webbplats från listan. De bekantar sig närmare med innehållet i webbplatsen. På webbplatsen väljs ett inlägg som gäller välmående och som först diskuteras inom den egna gruppen. Slutligen presenteras innehållet i inlägget och eventuella frågor om den presenteras gruppvis för hela klassen.
- Buenotalk (IG, TT)
- Darravapaa (IG, TT)
- Jabatjatunteet (IG, TT)
- Konstaapeli Daniel (TT)
- Laakari.Atte (IG, TT)
- Lapsenoikeudet (IG)
- Ruokaklinikka (IG)
- Sekasinchat (IG, TT)
- Sossut (TT)
- Suavarten_official (IG, TT)
- Sun.muudi (IG, TT)
- Tiedenaiset (IG, TT)
- Tunteellaemiliakujala (IG)
- Verkkonuorisotalo Loiste (IG, TT)