LäxHjälpen: Matematik

Uppgiften har utförts av LäxHjälpen (laxhjalpen.fi).

Instruktioner:

Ämne: Matematik, samhällslära, hälsokunskap.

Tema: Statistik från senaste Hälsa i skolan enkäten.

Målgrupp: Högstadiet, andra stadiet.

Längd: ca. 45-60 min. (kan också anpassas efter lektion).

Vi lär oss: Att  söka efter information, avläsa statistik och räkna med procent. Vi tränar på att framföra våra egna åsikter.

Material: Pekplatta eller dator. Läraren kan använda sig av tavlan eller tex. mentimeter för att samla ihop elevernas åsikter (uppgifterna 2a och 2b).

Länk till materialet: Elever i de svenskspråkiga skolorna upplever oftare våld av föräldrarna – samtidigt upplever fler barn och unga att det finns en trygg vuxen i skolan (oph.fi)

Uppgift: Tryck ut uppgiften (pdf) eller ladda ner en färdig Power point (pptx)


1. Sök i texten:

  • Har upplevelsen av att inte vara viktig i skol- eller klassgemenskapen ökat eller minskat sedan 2019?
  • Hur många procent av pojkarna i årskurs 8 och 9 i de svenskspråkiga skolorna har upplevt diskriminering?
  • Har upplevelser av diskriminering i årskurs 8 och 9 ökat eller minskat sedan 2021?

Tips! Om du inte vad ordet diskriminering betyder eller om du vill veta mera om diskriminering kan du läsa vidare här (yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi).

2. Diskutera:

  • Vad tror ni att Söderek avser när hon säger att vi måste se över åtgärderna i samhället som förebygger våld och att vi måste stärka stödfunktionerna i samhället?

Instruktioner: Förklara med egna ord vad Söderek anser att man borde göra i samhället för att barn och föräldrar ska må bra. Diskutera och slå upp de ord ni inte förstår. Vad betyder följande ord: förebygga, befintlig, omfattande, resurser, stärka? Vad tycker du att vi borde göra i samhället för att erbjuda barn och unga en trygg uppväxtmiljö?

  • Diskutera vad som görs på er skola för att varje elev ska känna sig trygg och må bra?Instruktioner: Skriv upp ditt förslag på vad mera som skolan kunde göra för att alla ska ha det bra.

3. Räkna:

Ungefär två femtedelar av flickorna i årskurs 8 och 9 i de svenskspråkiga skolorna har upplevt diskriminering.

  • Hur mycket är två femtedelar i procent?
  • Hur stor är skillnaden i procentenheter mellan andelen flickor (40%) och andelen pojkar (28%) som upplever diskriminering i årskurs 8 och 9?

År 2019 och besvarades enkäten Hälsa i skolan sammanlagt av 250 000 barn och unga. År 2023 svarade sammanlagt 260 100 barn och unga på enkäten.

  • Hur många fler barn och unga har svarat på enkäten året 2023? Skriv svaret i procentform.

En Joker till dig som redan har räknat färdigt: Ser du att någon din grupp skulle behöva hjälp med at räkna? Förklara för hen hur just du gör när du räknar med procent.

4. Bonusuupgift: Tycker du att det ibland känns svårt att fråga?

I LäxHjälpen har vi märkt att  det ibland är jobbigt att göra läxorna eftersom man inte vågat fråga något som känns svårt i skolan. Rätten till att ställa frågor är en del av rätten att lära sig. Det är viktigt att vi vågar fråga så att vi kan få stöd och lära oss nya saker.  När du vågar fråga högt kan det hjälpa andra i gruppen att lära sig.

Bonusuppgift:

I den här bonusuppgiften får ni träna på att ställa frågor anonymt. Läraren delar ut lappar och pennor till alla elever i gruppen. Alla får skriva en fråga på lappen som läraren samlar in. Läraren läser upp en fråga i taget och svarar enligt bästa förmåga.

Vet du redan svaret på frågan? Kan du hjälpa till genom att svara på frågan med dina egna ord?  När du sätter ord på hur du tänker kan det hjälpa någon annan.

Tips till läraren: Genom att medvetet ge tid för frågor i ett skolämne visar du intresse för barnens tankar och frågor. Ge också eleverna möjlighet att försöka svara på frågorna på eget sätt! Hjälp vid behov.