Uppgift för ett par eller en grupp: En nyhet från framtiden

45 min (90 min, om ni också spelar in en video) 

(T.ex. modersmål och litteratur, historia, samhällslära, hälsokunskap, studiehandledning)  

Syftet med uppgiften är att ni funderar på önskvärda framtidsutsikter med tanke på barnens och de ungas trivsel i skolan. 

Uppgift: 

Ni delar upp gruppen i par eller små grupper med 3–4 personer. 

Läraren berättar: 

Ni fantiserar att ni lever i en nära framtid, dvs. fem år framåt i tiden. De ungas skoltrivsel har förbättrats kraftigt. Vad har hänt? 

Skriv en nyhetsartikel där ni går igenom saker som under de senaste fem åren har bidragit till att barns och ungas skoltrivsel har förbättrats i hela Finland. 

Ni funderar på: 

  • Hur ser er idealiska skola ut? 
  • Vilka beslut har fattats eller vilka har lagar stiftats? 
  • På vilka sätt lyssnar man på barn och unga i frågor som gäller dem? 

Psst. Nyhetsartikeln kan också göras i form av ett kort videoreportage där man intervjuar t.ex. barn, unga och fiktiva experter om situationen.