Tre ungdomar ger varandra en high five.

Människorätts­­fostran för barn

Människorätts­fostran är utbildning, fostran och information som ökar kunskapen om och förståelsen för de mänskliga rättigheterna och ökar respekten för dem. Varje barn har rätt till människorätts­fostran.

Två ungdomar formar hjärtan med händerna.

Vad är syftet med människorätts­fostran för barn?

Genom människorätts­fostran strävar man efter att barnet ska lära sig att respektera såväl sitt eget som andras absoluta människovärde, främja tillgodoseendet av de mänskliga rättigheterna i den egna vardagen samt försvara sina egna och andras rättigheter. Människorätts­fostran har alltså inte bara en informativ dimension utan också en dimension som gäller attityder och handlingar. 

Varje barn har rätt till människorätts­fostran. I artikel 29 i FN:s konvention om barnets rättigheter förutsätts utbildning som utvecklar respekten för de mänskliga rättigheterna. I konventionen om barnets rättigheter ingår också en skyldighet att informera om konventionen (artikel 42).

Människorättsfostran ingår också i grunderna för läroplanerna för den grundläggande utbildningen och gymnasiet. 

Hur undervisar man om mänskliga rättigheter?

Undervisningen om de mänskliga rättigheterna och övrig fostran ska ske på ett sätt som respekterar de mänskliga rättigheterna, till exempel med beaktande av barns jämlikhet och delaktighet. En förutsättning för en lyckad människorättsfostran är att yrkesutbildade personer inom undervisnings- och fostringsbranschen får grundläggande och kompletterande utbildning om dess principer och praxis. Utöver fostrings- och utbildningssystemet har många organisationer en viktig roll i människorättsfostran. De ordnar till exempel skolbesök med teman om mänskliga rättigheter och producerar material för människorättsfostran. Läs mer på finska om metoder och material t.ex.ihmisoikeudet.net.

Det nationella nätverket för kommunikation om barnets rättigheter ordnar årligen Veckan för barnets rättigheter (veckanförbarnetsrattigheter.fi). Det är en aktivitetsbetonad temavecka som syftar till att främja kännedomen om FN:s konvention om barnets rättigheter, särskilt bland barn och unga. 

Veckan för barnets rättigheter

Hej du som arbetar för barns rättigheter och utbildning!

På Veckan för barnets rättigheter webbplats erbjuder vi information och material om barnets rättigheter för skolor, småbarnspedagogik samt fritids- och hobbyverksamhet. Var och en kan delta genom att delta genom att sprida information och kommunikationsmaterial om barnets rättigheter.

Relaterade artiklar

42 Artikel

Konventionsstaterna åtar sig att genom lämpliga och aktiva åtgärder göra konventionens bestämmelser och principer allmänt kända bland såväl barn som vuxna.

42 Information och spridning av barnets rättigheter

Staten ska se till att alla medborgare känner till barnets rättigheter. 

29 Artikel

1. Konventionsstaterna är överens om att barnets utbildning skall syfta till att

a) utveckla barnets personlighet, anlag och fysiska och psykiska förmåga i hela dess vidd,

b) utveckla respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna samt för de principer som uppställts i Förenta Nationernas stadga,

c) utveckla respekt för barnets föräldrar, för barnets egen kulturella identitet, språk och värden, för vistelselandets och ursprungslandets nationella värden och för kulturer som skiljer sig från barnets egen,

d) förbereda barnet för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle i en anda av förståelse, fred, tolerans, jämställdhet mellan könen och vänskap mellan alla folk, etniska, nationella och religiösa grupper och personer som tillhör urbefolkningar,

e) utveckla respekt för naturmiljön.

2. Ingenting i denna artikel eller i artikel 28 får tolkas så att det medför inskränkningar i den enskildes och organisationers rätt att inrätta och driva undervisningsanstaler, dock alltid under förutsättning att de i stycke I i denna artikel uppställda principerna iakttas och att kraven uppfylls på att undervisningen i dessa anstalter skall stå i överensstämmelse med vad från statens sida angivits som minimistandard.

29 Rättvis och Respektfull Utbildning för Barn

Skolan ska hjälpa barnet att utveckla sina färdigheter och kunskaper. Undervisningen ska lära barnen deras eget modersmål. Lärare ska berätta om barnets egen och andra länders kulturer. Lärare ska också berätta om barnens rättigheter och mänskliga rättigheter. I skolan lär sig barnen vad mångkultur, miljöskydd och jämställdhet betyder.

19 Artikel

1. Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga legislativa, administrativa och sociala åtgärder samt åtgärder i upplysningssyfte för att skydda barnet mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, innefattande sexuellt utnyttjande, medan barnet är i båda föräldrarnas/den ena förälderns, vårdnadshavares eller annan persons vård.

2. Sådana skyddsåtgärder bör, på det sätt som kan vara lämpligt, innefatta effektiva förfaranden för upprättandet av sociala program, vilka syftar till att ge barnet och dem som har hand om barnet nödvändigt stöd, och även för andra former av förebyggande verksamhet och för identifiering, rapportering, remittering, undersökning, behandling och uppföljning av fall av ovan beskrivna sätt att behandla barn illa samt, om så är lämpligt, förfaranden för rättsligt ingripande

19 Att skydda barnet från våld och utnyttjande

De vuxna ska skydda barnet från allt våld och dålig behandling. Barnet får inte skadas på något sätt. Ingen får skada eller utnyttja ett barn.

Nyckelord

Lär dig mer om barnets rättigheter