Kuva: Taidekaaren 6.-luokkalaisten katutaidekokonaisuudesta kuluvalta syksyltä. Kuvaaja Piritta Suominen, Katutaideyhdistys SirkusRakkausPumPum.
Oppiminen on jokaisen lapsen perusoikeus. Koska lapsen oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia, on tärkeää määrätietoisesti ja järjestelmällisesti tukea oppimista jokaisen lapsen ja nuoren arjessa. Muodollisissa oppimisympäristöissä, kuten kouluissa ja varhaiskasvatuksessa, kulttuurikasvatusohjelmat toimivat rakenteena, joka tukee ja edistää monimuotoista oppimista, oppimisen iloa sekä omien vahvuuksien löytämistä.
Tampereen kaupungin kulttuurikasvatusohjelma Taidekaari on tuottanut oppimiskokemuksia taiteen ja kulttuurin äärellä pian 20 vuotta. Ohjelman toimintamallissa keskeistä on lapsen ikä- ja kehitystason huomioiminen. Tämä tarkoittaa mm. kokonaisvaltaisia ja moniaistillisia sisältöjä ja menetelmiä. Taidekaaren museovierailuilla, esityksissä ja työpajoissa pyritään aina näkökulmaan, joka vastaa lapsen tai nuoren omaa tapaa tarkastella todellisuutta. Näin uusi asia on ymmärrettävissä suhteessa aiempiin kokemuksiin ja oppimista voi tapahtua, uusia oivalluksia syntyä.
Taidekaari vie oppilaat kulttuurin tarjoamiin oppimisympäristöihin, kuten tanssiteatteriin, konserttiin, näyttelyyn ja sirkukseen. Koulu- tai päiväkotipäivän aikana lapsi saa kokemuksen siitä, mitä nämä paikat ovat ja että hän on niihin tervetullut.
Eri taiteenlajien kokemisen ja kokeilemisen kautta tapahtuva oppiminen vahvistaa kykyä luovaan ajatteluun. Työpajojen laaja kirjo: esimerkiksi valokuvaus, sosiaalinen sirkus, kuvataiteen tekniikat, oman kappaleen säveltäminen, sarjakuva, puhelinkonseptin suunnittelu, runous ja räppi, animaatio, nukke- tai varjoteatteri, pelisuunnittelu, majanrakennus, vihertaide sekä eri taiteenlajien hedelmälliset yhdistelmät kuten tanssi-kuvataide mahdollistavat oppimista yksilönä ja yhdessä muiden kanssa.
Lapsen oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia
Tampereella Taidekaari kuuluu opetussuunnitelmaan, jolloin lapsen oikeus oppia kulttuurin parissa ei ole riippuvainen perheen ja koulun omista resursseista tai opettajan kiinnostuksen kohteista. Vierailukohteet ja taiteenlajit on sidottu vuosiluokkiin, jotta jokainen lapsi saisi varhaiskasvatus- ja koulupolkunsa aikana mahdollisimman laajasti erilaisia taidekokemuksia.
Kulttuurikasvatussuunnitelman yhdistäminen opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin on yksi tapa varmistaa, että tasavertainen oikeus toteutuu käytännössä. Hyvä yhteistyö perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen kanssa takaa sen, että ohjelma sopii koulun ja päiväkodin arkeen. Toimivat järjestelmät ja ilmoittautumisprosessit eivät kuormita opettajia tai sisällön toteuttajia. Riittävä rahoitus antaa mahdollisuuden ohjelman pitkäjänteiseen kehittämiseen ja suunnitteluun lukuvuotta pitemmälle.
Laatu tukee oppimista
Jotta lapsen oikeudet toteutuvat, keskeisintä on laatu. Taidekaari valitsee kaupungin kulttuuritarjonnasta kullekin ikäryhmälle sopivat sisällöt ja yhteistyökumppanit, jotka tuottavat korkeatasoista, lasta arvostavaa kulttuuritoimintaa. Ohjaajina toimivat taidekasvatuksen ammattilaiset näkevät lapsen ja nuoren yksilönä ryhmässä. He osaavat tukea oppimista edistävää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja hyväksyvää ilmapiiriä.
Oppijat saavat kokemuksen pystyvyydestä, eväitä oman persoonallisuuden kehittymiseen ja omannäköisen elämän rakentamiseen. Vuodesta toiseen hyvälaatuisena toistuva sisältö kasvattaa tyytyväisyyttä ja luottamusta opettajissa, jolloin kulttuurikasvatusohjelman osallistumisprosentti pysyy korkealla. Jokaisen lapsen oikeus taiteessa ja kulttuurissa oppimisesta toteutuu.
- Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.
- Blogi on julkaistu aikaisemmin Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton Lapsen oikeuksien viikon lastenkulttuurin blogisarjassa (lastenkulttuuri.fi).