Nuori kirjan äärellä pää painuksissa pitää ylhäällä paperilappua, jossa lukee help. Lapsen oikeudet logo taustalla.

Jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen. Se liittyy läheisesti muihin lapsen oikeuksiin, kuten turvallisuuteen ja kuulluksi tulemiseen. Jos lapsella on turvaton ja hylätty olo tai hänen perustarpeensa eivät tule täytetyksi, hänen on mahdotonta keskittyä oppimiseen, saati oppimisen iloon. Lapsille oikeudenmukaisen ja hyvän yhteiskunnan kehittäminen on jokaisen aikuisen vastuulla. Meillä valtionhallinnossa on erityinen vastuu näyttää suuntaa ja esimerkkiä siitä, miten yhteiskunnan eri toiminnoissa, kuten esimerkiksi koulutuksessa, lapsen oikeuksiin suhtaudutaan.

Oikeutta oppimiseen ja myös muihin lapsen oikeuksiin edistetään meillä Opetushallituksessa monin tavoin. Valtakunnalliset perusteasiakirjat sekä materiaalit muun muassa yhdenvertaisen kasvatuksen ja koulutuksen sekä demokratiakasvatuksen tueksi edistävät lasten oikeuksia opinpoluillaan aina varhaislapsuudesta nuoruuteen saakka. Tämän rinnalla omassa työssämme Lasten, nuorten ja perheiden koordinaatiossa teemme yhteistyötä hankkeiden kanssa, jotka kehittävät yhdenvertaisen oppimisen sekä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edellytyksiä kaikilla koulutusasteilla.

Hanketyö on merkityksellistä

Koordinaatiossa tuemme ja koordinoimme kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä ESR+ -rahoitteisia eli Euroopan sosiaalirahaston tukemia hankkeita. Rahaston tuella on viime vuosina pystytty edistämään työllisyyttä, koulutusta ja sosiaalista osallisuutta. ESR+ -rahoituksen rooli on ollut merkityksellinen lasten ja nuorten koulutuksellisen eriarvoisuuden vähentämisessä, joskin koulutuksen keskeyttäneiden määrässä Suomi ei vielä ole aivan päässyt Euroopan alueellisiin tavoitteisiin (osallisuudenkoordinaatio.fi). Hanketyöllä on siis edelleen paikkansa.

Hanketyö on merkityksellistä monesta muustakin syystä. Kukaan ei liene ole voinut välttyä uutisoinnilta valtionhallinnon säästöpaineista. Leikkauksia kohdistuu moniin toimijoihin ja lapset ovat ryhmä, joiden kehittämistyöstä on erityisen helppo leikata, sillä he eivät pysty itse puolustamaan oikeuksiaan. ESR+ -hankkeille myönnetyn rahoituksen turvin on lupa keskittyä lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden kehittämiseen.

Me koordinaatiossa pidämme ensiarvoisen tärkeänä, että lasten ja nuorten näkemyksiä kuunnellaan kehittämistyössä. Olemme huomanneet, että hanketyöntekijöillä on osaamista lasten kohtaamisesta ja he myös tavoittavat kohderyhmiä hyvin verkostojensa kautta. Me koordinaatiossa tuemme ja tarjoamme tietoa muun muassa yhteiskehittämisen menetelmistä, lasten kuulemisesta ja eettisesti kestävästä yhteistyöstä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Autamme hanketoimijoita myös sitomaan toimintaansa kansallisiin ohjaaviin asiakirjoihin ja strategioihin sekä juurruttamaan hyviä toimintamalleja kaikkien Suomen lasten ja nuorten hyödyksi.

Tulossa tuoretta tietoa tuen tarpeista

Odotamme innolla tänä syksynä aloittaneiden kasvatukseen ja koulutukseen kohdennettavien valtakunnallisten hankkeiden toimintaa ja tuloksia. Hankkeet liittyvät muun muassa kielen kehityksen ja kognitiivisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa sekä erityistä tukea tarvitsevien nuorten koulutuspolun siirtymävaiheiden kehittämisessä.  Lisäksi hankkeet tuottavat tietoa esimerkiksi siitä, millaista tukea perusopetuksen päättäneet nuoret olisivat koulupolullaan tarvinneet. Näitä havaintoja on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa kasvatuksen ja koulutuksen käytänteitä kehitettäessä.

Lapset ja nuoret ovat oikeutettuja tarvitsemaansa tukeen koulutuspolun jokaisessa vaiheessa. Sekä ennaltaehkäisevät, yleisesti kaikkiin lapsiin kohdennetut toimet, että yksilöllinen tuki haasteiden kasautuessa, ovat tärkeitä. Lasten ja nuorten aikaisemmat kokemuksen saadusta tuesta vaikuttavat siihen, miten he kokevat itsensä oppijoina ja siihen, millaiseen tukeen he ovat valmiita kiinnittymään. Lapsi ja nuori on oikeutettu parhaaseen mahdolliseen tukeen ja rohkaisuun erityisesti silloin, kun pettymykset tai koetut epäonnistumiset leimaavat oppimisen polkua.  Koskaan ei ole liian myöhäistä asettua lapsen puolelle.


  • Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tukea uudistetaan parhaillaan. Hallitus on antanut esityksen eduskunnalle ja sen myötä muutetaan myös esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Muutokset astuvat voimaan 1.8.2025.
  • Opetushallituksen Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatiohanketta (ESR+) toteutetaan kolmen organisaation yhteistyössä SOS-Lapsikylän ja Nuorten Akatemian kanssa. Hankkeeseen voit tutustua lisää täällä (osallisuudenkoordinaatio.fi)
  • Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *