On jälleen aika uuden lukuvuoden. Koulujen käytävillä kuhisee innokkaita, iloisia ja varmasti jännittyneitä lapsia ja nuoria. Osa astelee opintielle ensimmäistä kertaa. Monilla ystävien jälleennäkemisen ilo, toisilla painava tunne rinnassa, kun kukaan ei tervehdi tai kysy miten kesäloma sujui. Osalle tunne kouluvuoden alusta on valitettavasti kuormittava ja pelottavakin. Mihin kuulun, mistä löydän paikkani?
Ensimmäisillä päivillä ja viikoilla on valtava merkitys koko kouluvuoden sujuvuuteen. Hymyilevän aikuisen vastaanotto koulussa on korvaamaton. Ryhmäyttävän ja kaveritaitoja vahvistavan työn merkitys säilyy läpi lukuvuoden. Sen ei pitäisi olla vain elokuussa pidettäviä teemaviikkoja, eikä osoitettu ainoastaan yksittäisten aikuisten tehtäväksi.
Hyväksytyksi tuleminen on uuden oppimisen edellytys
Koululuokan ja ryhmän hyvinvointi on merkityksellistä myös oppimisen kannalta. Kaiken ikäisille lapsille ja erityisesti nuorille kaverisuhteet, tarve tulla hyväksytyksi ja kuulua ryhmään ovat tärkeitä ja hyvinvoinnin kannalta merkittäviä.
Aivotutkimuksien mukaan nuoren ihmisen aivot ovat sosiaalisissa tilanteissa jatkuvasti hieman ylivirittyneessä tilassa. Aivot ovat herkistyneet sosiaalisen hyväksynnän ja torjunnan viesteille, jolloin esimerkiksi tunne siitä, että on omassa koululuokassa jatkuvasti muiden tarkkailun tai negatiivisen arvioinnin kohteena, vaikuttaa heikentävästi mahdollisuuksiin omaksua uutta tietoa ja oppia näissä tilanteissa. Ryhmä, jossa on epäluottamusta, ristiriitoja, kiusaamista tai ulkopuolelle sulkemista, ei ole suotuisa oppimisympäristö sen jäsenille.
Turvallinen kouluarki on jokaisen lapsen oikeus
Pitkällinen kokemus kiusaamisesta ja kuulumattomuuden tunteesta on riski nuoren kehitykselle ja heikentää kognitiivisia toimintoja. Jatkuvan emotionaalisen stressin pitkäaikaiset vaikutukset muovaavat minäkuvaamme ja identiteettiämme.
Jokaisella lapsella on ehdoton oikeus turvalliseen kouluarkeen ja osallisuuteen omassa ikäryhmässä. Ihmisten välillä tapahtuu ristiriitoja ja ne ovatkin tärkeitä tilanteita oppia kaveri- ja tunnetaitoja. Nämä taidot karttuvat vain aikuisen tuella, systemaattisesti harjoittelemalla. On merkityksellistä, miten lähellä oleva aikuinen ohjaa, tukee, hoitaa ja selvittää lasten välisiä konflikteja. Yksikään syrjään jäävä lapsi ei saa jäädä huomaamatta, yksikään kiusaamistilanne ei tule jäädä selvittämättä.
Tällä kouluvuoden alun kirjoituksella haluamme kannustaa kaikkia aikuisia huomaamaan epäkohdat ja puuttumaan niihin, tukemaan lasten osallisuutta sekä vahvistamaan kaveritaitoja. Pidetään yhdessä huolta lasten oikeudesta turvalliseen arkeen ja oppimiseen.
- Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.