Oikeus oppimiseen ja koulunkäyntiin on jokaisen lapsen perusoikeus. Lasten hyvinvointia ja mielenterveyttä kuormittavat tekijät sekä riittämätön mielenterveyden tuki voivat kuitenkin vaikeuttaa oppimista koulussa. Miten voimme varmistaa, että oikeus oppimiseen toteutuu jokaisella lapsella ja nuorella jokaisena päivänä?
Maksuton koulutus ei vielä yksin takaa sitä, että oppilas todella oppii koulussa
Yhä useampi nuori kantaa repussaan mielenterveyden haasteita, jotka vaikuttavat usein väistämättä oppimiseen ja koulunkäyntiin. Viimeisimmän kouluterveyskyselyn (thl.fi) mukaan oppilaiden mielenterveyttä kuormittavat tekijät, kuten ahdistuneisuus, kiusaaminen, yksinäisyys ja sosiaalisten tilanteiden pelko, ovat lisääntyneet entisestään.
Koulussa mielenterveyden haasteet voivat näyttäytyä esimerkiksi keskittymisen vaikeuksina, tehtävien ja kouluun menon välttelynä tai vaikeutena muistaa ohjeita ja suoriutua tehtävistä. Oppilas voi myös olla vetäytyvä, ärtyisä tai aikaansaamaton ja kuormittua helposti.
Jotta oppiminen koulussa on mahdollista, tulee myös oppimisen edellytysten olla kunnossa. Tällä hetkellä kouluissa tarjotaan tukea pääsääntöisesti oppimiseen, vaikka tutkimuksista (european-union.europa.eu) tiedetään, että kokonaisvaltainen hyvinvointi on keskeinen tekijä oppimisen edistämisessä.
Oppilaiden mielenterveyttä onkin järkevää tukea koulussa suunnitelmallisesti, sillä mielenterveyden tukeminen on myös oppimisen tukemista.
Pienilläkin arjen teoilla voidaan vaikuttaa
Opetusalan ammattilaisten ja opiskeluhuollon on tärkeää toteuttaa mielenterveyden ja oppimisen tuki yhteistyössä, ja huomioida aina kokonaisvaltaisesti oppilaan tilanne ja tuen tarpeet.
Esimerkiksi opetussuunnitelman mukaisten mielenterveystaitojen opettaminen, erilaiset oppimisen tarpeita tukevat oppimisjärjestelyt sekä näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien hyödyntäminen auttavat edistämään mielenterveyttä ja luomaan oppimisen edellytyksiä.
Yksi keskeisimmistä oppilaiden mielenterveyttä tukevista keinoista koulussa on myönteinen toimintakulttuuri, jota kaikki koulun ammattilaiset voivat rakentaa käyttäytymisellään.
Myönteinen toimintakulttuuri rakentuu turvallisen ja kannustavan ilmapiirin sekä selkeiden käyttäytymisodotusten ympärille. Sen luominen vaatii suunnitelmallisuutta ja kaikkien koulun ammattilaisten sitoutumista samansuuntaiseen toimintaan eri tilanteissa.
Kyse on loppupeleissä pienistä arjen teoista: tervehtimisestä, kuulumisten kysymisestä, kuuntelusta, tukemisesta. Siitä, että olet välittävä, turvallinen ja kannustava aikuinen lapselle.
Osaavat ammattilaiset varmistavat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tuen
Koulun ammattilaisten tietoisuuden ja osaamisen vahvistaminen on yksi keino varmistaa lapsille mielen hyvinvointia ja oppimisen edellytyksiä tukeva oppimisympäristö.
Kehitämme lastensäätiö Itlassa sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella kouluihin ja hyvinvointialueille sopivaa mallia, joka auttaa tukemaan oppilaiden mielenterveyttä suunnitelmallisesti, moniammatillisesti ja tutkitusti vaikuttavien menetelmien avulla.
Julkaisemme joustavasti tehostuvan tuen mallista (kasvuntuki.fi) oppaan käytännön työn tueksi vuoden 2025 lopussa. Oppaan rinnalle on valmistumassa myös maksuton koulutuskokonaisuus (kasvuntuki.fi).
Kouluissa tulee luoda aktiivisesti edellytyksiä sille, että jokainen lapsi voi olla osa yhteisöä, saa tarvitsemaansa tukea, oppii ja saavuttaa oman potentiaalinsa. Hyvinvoiva mieli oppii parhaiten.
- Lapsen oikeuksien viestinnän teema vuonna 2024 on lapsen oikeus oppimiseen. Lue lisää teemasta.